Tone Odvold Ålhus får jobbet som Nordic Choice Hotels nya HR-chef

Tone Odvold Ålhus får jobbet som Nordic Choice Hotels nya HR-chef

(16/8 2013) Med 12 00 medarbetare och 3 700 nya rum under uppbyggnad är Nordic Choice
inne i en historiskt stark tillväxtfas. För att gå de nya tiderna och behoven till mötes tillträder Tone Odvold Ålhus (38) en nyinrättad tjänst som HR-chef för hela hotellkoncernen. Ålhus ska leda HR-arbetet inom koncernens fem hotellkedjor.

– Människorna är det viktigaste när det gäller hotellverksamhet. Att vi tar vara på vår personal och förvaltar och utvecklar kompetens är avgörande för att vi ska vara konkurrenskraftiga. Tack vare
rekryteringen av Tone har vi fått en professionellt starkt och mycket kompetent chef för vårt HR-arbete, säger Torgeir Silseth, vd för Nordic Choice Hotels.

Tone får ansvaret för att utveckla koncernens HR-policy och bidra till implementeringen av denna på 171 hotell i Norden. Hon kommer även att få ansvaret för flera konkreta projekt kopplade till lokalt samhällsansvar, mångfald och inkludering, samt samarbetet med UNICEF och Regnskogsfonden.

– Vi känner oss tryggt förvissade om att vi med rekryteringen av Tone har träffat mitt i prick. Tone har bred erfarenhet, en otrolig drivkraft och fantastiska resultat på sin meritlista, säger Torgeir Silseth.

Tone kommer närmast från befattningen som HR-chef för Reitan Convenience i Norge, där hon bland annat hade ansvar för rekrytering, utbildning, kompetensutveckling och personaladministration. Hon har en examen inom marknadsföring från NMH (Norges Markedshøyskole) och har tidigare arbetat med rekrytering och kompetensutveckling inom flera av Reitan-gruppens bolag samt som marknadskonsult på Cap Gemini Ernst & Young. Vid nomineringen av årets unga chef i Norge 2012 rankades Tone som en av de 25 bästa.

– Min bild av Nordic Choice är att det är ett ambitiöst företag med en stark kultur. Detta är en fantastisk utgångspunkt för bra HR-hantverk och värdebaserad ledning. Jag ser fram mot att få bidra till att bolaget når sina mål tillsammans med våra engagerade och duktiga medarbetare, säger Tone.

Tone tillträder befattningen i december 2013.

För mer information:
Torgeir Silseth, Vd, Nordic Choice Hotels, Tfn: +47 901 119 69
Tone Odvold Ålhus, Tfn: +47 98 22 30 53

Nordic Choice Hotels är Nordens största hotellkedja med 170 hotell och 9 250 anställda i Skandinavien och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotels, Quality Resort, Clarion Collection och Clarion, samt åtta unika hotellpärlor inom Nordic Hotels & Resorts. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.

Vera Bartholdsson

Presskontakt Creative PR Advisor +46 76 108 01 32