Sveriges främsta matentreprenörer utsedda

Sveriges främsta matentreprenörer utsedda

Nordic Choice Hotels och Naturskyddsföreningen har utsett fem regionala vinnare av Local EAT Award i Sverige. Under våren har entreprenörer och eldsjälar inom hållbar och hälsosam mat efterlysts och bland alla bidrag har nu totalt fem tävlanden plockats fram och korats. De fem finalisterna går nu vidare till finalen i Stockholm den 1-2 juni där huvudvinnaren kommer att koras på EAT Stockholm Food Forum.

- Vinnarna levererar produkter och tjänster helt i linje med tävlingens filosofi. Att vara en Local EAT Award-entreprenör betyder att man tänker hälsa, hållbarhet och lönsamhet i ett affärsperspektiv. Vi gratulerar finalisterna och hoppas att korningarna bidrar till att lyfta företagen och öka medvetenheten generellt runt miljö och mat, säger Petter A Stordalen, jurymedlem för Local EAT Award.

Local EAT Award är en årlig entreprenörskapstävling som drivs av Nordic Choice Hotels. Tävlingen lyfter fram företag med goda lösningar för hur man kan äta på ett mer hälsosamt och hållbart sätt. Juryn menar att de har hittat de bästa idéerna för hur man kan äta på ett mer hälsosamt och mer hållbart sätt.

Local EAT Award har genomförts i Sverige och Norge och i totalt har tio regionvinnare utsetts. Dessa kommer nu delta på EAT Stockholm Food Forum och kämpa om att bli huvudvinnare för tävlingen och ta hem 100 000 kronor.

De regionala finalisterna 2015 är:

Samiska Apotek, region Nord
Ultuna Mejeri AB, region Mitt
Blåskal, region Väst
Food for Progress Scandinavia AB, region Öst
Scandinavian Aquasystems AB, region Syd

Keep-it Technologies AS, Østlandet
Smartfood UB, Vestlandet
Langøya hovedgård, Sørlandet
Morpho Solar, Trøndelag,
RETT HJEM Tromsø AS, Nord-Norge

För mer information kontakta:
Kenneth Hultgren, kommunikationsrådgivare Nordic Choice Hotels.Tfn: 070-695 85 90

Local EAT Award arrangeras av Nordic Choice Hotels och EAT Stockholm Food Forum, ett globalt initiativ etablerat av Stordalen Foundation och Stockholm Resilience Centre för att bidra till att ändra världens livsmedelssystem till att bli mer hälsosamt och hållbart.

Local EAT Award söker Skandinaviska matentreprenörer och korar den bästa idén inom mat, hälsa och hållbarhet.

Vinnaren får 100 000 kronor, ett mentormöte med Petter A. Stordalen och deltagande på EAT Stockholm Food Forum 1-2 juni.

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med 179 hotell och 12 500 anställda i Skandinavien och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotel, Quality Resort, Clarion Collection och Clarion Hotel, samt 10 fristående hotell. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.