Sverigemästare i hållbar matinnovation utsedd

Sverigemästare i hållbar matinnovation utsedd

Bland hundratals sökande blev i dag Camilla Byrinder från Stockholm och hennes IT-lösning för minskat matsvinn i skolorna klar som Sverigevinnare av den svensk-norska tävlingen Local EAT Award. Tävlingen söker varje år efter de bästa innovationerna inom mat, hälsa och hållbarhet.

- Att gå från att vara frustrerad över resursslöseriet inom offentlig måltidssektor till att nu bli sverigevinnare i Local EAT Award för en innovation som är svaret på min ursprungliga frustration är underbart. Det känns fantastiskt att få äran att representera Sverige i finalen till Local EAT Award med Måltidsoptimering, säger den glada vinnaren Camilla Byrinder.

Det blev alltså Camilla Byrinders företag QualiFare Consulting AB som bland de fem regionsvinnarna I Sverige kammade hem den nationella vinsten och nu går vidare till finalen på EAT Stockholm Food Forum den 13-14 juni där huvudvinnaren utses. Camillas innovation Måltidsoptimering är ett kraftfullt verktyg för att minska matsvinnet på landets skolor. Lösningen är att koppla samman skolornas frånvarosystem med skolköken så att antalet måltider som lagas kan anpassas efter hur många elever som ska äta.

Mer information om Måltidsoptimering hittar du här.

- Grönt entreprenörskap kommer stadigt bli allt viktigare när vi rustas för framtiden och vill bidra till att frammana entreprenörsandan i landet. Måltidsoptimering kopplar genialt ihop skolornas frånvarohantering med skolköken och får därför förutsättningarna att laga rätt antal måltider och därmed kraftigt minska matsvinnet och avtrycken i vår miljö, vilket är exakt vad Local EAT Award handlar om, säger Petter Stordalen ägare av Nordic Choice Hotels och jurymedlem.

Local EAT Award arrangeras av Nordic Choice Hotels, Företagarna och EAT och söker efter idéer som ger oss sunda och hållbara matlösningar. Den nationella vinnaren får delta på EAT Stockholm Food Forum, och där chansen att ta hem huvudpriset på 100 000 kronor och mentormöte med entreprenören Petter Stordalen.

Local EAT Award arrangeras för tredje året i rad och huvudvinnaren koras på EAT Stockholm Food Forum den 14:e juni.

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med 184 hotell och 13 000 anställda i Skandinavien och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotel och Clarion Hotel, samt 15 fristående hotell. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.