FIRADE SIG SJÄLV: Nordic Choice Hotels samlade när 3000 för koncernens årliga Vinterkonferens i Tele2 Arena och Globen.

Svensk prissuccé när Nordic Choice Hotels firade sina medarbetare

Med närmare 3000 anställda och gäster på plats, höll Nordic Choice Hotels sin egen interna konferens, populärt kallad VK. Hela sex svenska hotell utsågs till de bästa inom åtta olika kategorier. Samlingen avslutades med en galafest och prisutdelning i Globen.

Varje januari arrangerar Nordic Choice Hotels sin egen vinterkonferens, kallad VK, för närmare 3000 anställda och samarbetspartners. Det hela avslutades med en stor galamiddag där artister som Sabina Ddumba, Hkeem och Temur, Dr. Alban, Snap och Per Gessle uppträdde.

Men för de anställda var det nog prisutdelningen som var höjdpunkten. Hotellkoncernen är van att vinna bransch-priser, men den interna konkurrensen är hård och det är en stor ära att vinna över sina systerhotell.

Hat trick i priser
Clarion Hotel Post från Göteborg tog hem priset som "Social Media Hotel of the Year", medan Quality Hotel Friends vann årets bästa hotell inom Quality Hotel för tredje året i rad.

- Det är en stor ära att bli nominerad till årets hotell, att sedan vinna priset som årets Quality Hotel i Norden bland tuff konkurrens är ett fantastiskt bevis på vår insats och härliga inställning. Jag är oerhört stolt och glad över mitt team. Deras prestation har varit och är på en mycket hög nivå.

- Under året har hotellet stängt delar av verksamhet, detta har varit krävande, men både anställda och gäster har under året trivts bättre än någonsin, säger hotelldirektör Björn Callin på Quality Hotel Friends.

Clarion Hotel Arlanda Airport utsågs till bästa hotell inom Clarion Hotel-kedjan och Clarion Collection Hotel Victoria i Jönköping vann samma pris inom sin kedja.

Nordic Hotels & Resorts är en samling för fristående hotell, och med hård konkurrens tog Avalon Hotel i Göteborg hem priset.

Ett annat fristående hotell som tog emot ett internt pris var At Six, som sedan öppning i maj 2017 vunnit en rad priser, bland annat The International Hotel and Property Award för europeiska hotell med fler än 200 rum. Tillsammans med Clarion Hotel Helsinki Airport korades At Six till "New Hotel of the Year" inom Nordic Choice Hotels.

Två blev "Årets medarbetare"
Ali Popal, som arbetar på Clarion Hotel Wisby, vann priset ”Årets medarbetare” tillsammans med sin norska kollega Renata Stamkova från Comfort Hotel Union Brygge. Inte nog med att Ali blev framröstad som årets medarbetare av sina kollegor, på grund av sin livssituation, där han hotas av utvisning till Afghanistan, har Nordic Choice Hotels valt att starta en stiftelse för att ge utvisningshotade medarbetare advokathjälp. Stiftelsen får namnet Ali-hjälpen.

- VK är något av det viktigaste vi gör för företagets kultur. Det är en tvådagars inspirationsinjektion med många rörande, lärorika och roliga föredrag och tal, men också ett firande av oss själva. För hotellen ligger det en enorm prestige i att åka hem med priser, och konkurrensen är stenhård. Vi har också 16 200 fantastiska medarbetare, så vi har varit tvungna att ändra och kora två vinnare varje år eftersom kandidaterna är så starka, säger Torgeir Silseth, koncernchef för Nordic Choice Hotels.

Alla vinnare:

WeCare Hotel of the Year Farris Bad
Social Media Hotel of the Year Clarion Hotel Post
New Hotel of the Year AtSix
Clarion Hotel Helsinki Airport
Comfort Hotel of the Year Comfort Hotel Karl Johan
Quality Hotel of the Year Quality Hotel Friends
Clarion Collection Hotel of the Year Clarion Collection Hotel Victoria
Clarion Hotel of the Year Clarion Hotel Arlanda Airport
Nordic Hotel & Resort of the Year Avalon Hotel
Sales Person of the Year Lene Moe
General Manager of the Year Jannica Landmark Rosen
Employee of the Year Renata Stamkova
Ali Popal

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med 190 hotell och 13 000 anställda i Norden och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotel och Clarion Hotel, samt 20 fristående hotell. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.