Kim A. Øverland

Stjärnskott rekryteras till Strawberry för att leda Clarion Hotel i Norden

Kim A. Øverland har utsetts till ny Senior Vice President för alla Clarion Hotel i Norden. Øverland har erfarenhet från flera hotell i koncernen och kommer senast från rollen som hotelldirektör på norska hotellet The Well utanför Oslo.

Bara dagar efter att Kim A. Øverland presenterades som ny vd på The Well står det klart att han istället tar över posten som Senior Vice President för Clarion Hotel i Norden.

- Visst är det lite speciellt att säga upp sig så tidigt efter att ha bytt jobb, men den här möjligheten är unik och kommer kanske bara en gång i livet. Jag känner Clarion Hotel som ett premiumvarumärke inom den nordiska hotellmarknaden och att få möjligheten att vara en del av den otroligt spännande väg som Strawberry har framför sig var omöjligt att säga nej till, säger Kim A. Øverland.

Clarion Hotel består för närvarande av 33 hotell i Norge, Sverige, Finland och Danmark, med ytterligare fem nya hotell på gång. Kedjan har ett fullservicekoncept med restaurang, bar, wellness och spa och hotellen ligger antingen centralt i större städer eller i direkt anslutning till flygplatser.

- Clarion Hotel är kedjan i Strawberry som levererar det lilla extra. För att leda utvecklingen av varumärket, ge våra medarbetare de bästa förutsättningarna att leverera de bästa gästupplevelserna, och säkerställa att vi uppfyller de ambitiösa mål vi har, kunde vi inte hitta någon bättre än Kim Øverland. Jag är otroligt glad att han tackade ja till att leda Clarion Hotel, säger Katalin Paldeak, Chief Operating Officer för kedjehotellen i Strawberry.

Øverland har haft merparten av sin karriär i Norge, till en början på före detta Quality Spa & Resort Holmsbu, där han även fick en professionell utbildning inom hotellbranschen. Han gick sedan vidare till Norefjell Ski & Spa och Kragerø Resort. Efter detta har han varit hos Fredensborg och Canica, innan han nu återvänder till Strawberry efter en kortare sejour på The Well, där han även har suttit i styrelsen.

- Jag lämnar ett underbart hotell och spa med otroligt underbara människor, jag önskar dem all lycka, innan jag faktiskt har börjat. Tidpunkten hade varit annorlunda, men med en sådan chans kan man inte välja tid. Ambitionerna som Strawberry har satt upp är helt unika och de mest spännande inom turistnäringen i hela norra Europa. Att få sätta min prägel på den historien är som en dröm som går i uppfyllelse för mig, som alltid velat vara i den här branschen, säger Øverland.

Strawberry är en portal till ett brett utbud av hotell, mötes- och konferensfaciliteter, restauranger och spa, samt unika förmåner och partnerskap för medlemmarna. Med över 225 hotell i Norden erbjuder man hotellkedjorna Comfort Hotel®, Quality Hotel™, Clarion Hotel® och Clarion Collection® Hotel och fler än 40 fristående hotell. Genom app och webbsida får gäster och medlemmar tillgång till ett universum av möjligheter, med löftet om att göra livet mer meningsfullt, fyllt av spännande upplevelser.

More to explore at strawberry.se