Harald Bjugstad-Holm, hållbarhetsdirektör Nordic Choice Hotels. Bild: Nordic Choice Hotels

Rekordsnabb avveckling av engångsplast

I januari meddelade Nordic Choice Hotels att samtliga 195 hotell ska ta bort all onödig engångsplast under 2019. Redan efter halva tiden är målet nått. Hotellkoncernen bevisar därmed att EU:s nya lagstiftning skulle vara möjlig att genomföra redan idag.

– Tack vare ett stort engagemang hos både våra gäster och anställda kommer vi att nå målet redan i sommar. Vi hoppas att detta även kan inspirera andra aktörer att ta krafttag mot plasten nu när EU kommer att förbjuda engångsplast 2021 och engångsartiklar i plast dessutom kommer att förbjudas i Norge redan under nästa år. Nu är det bara att höja ribban ytterligare, säger Harald Bjugstad-Holm, hållbarhetsdirektör Nordic Choice Hotels.

Det gjorde nämligen Nordic Choice Hotels själva, efter att en av koncernens hotellkedjor, Comfort Hotel, redan i fjol la in sig på plastrehab och valde att ta bort all onödig engångsplast. När man upptäckte hur enkelt det var att ersätta engångskoppar, lock, sugrör och andra produkter av plast med miljövänliga alternativ, beslutade man att plasten skulle tas bort på samtliga hotell i koncernen.

– Vi kommer nu att höja ribban ytterligare. Men att ta bort engångsplast är bara en del av lösningen. Det verkliga problemet är att vi inte vet var plasten tar vägen och att det finns många plastprodukter idag som det ännu inte finns några bra alternativ till, som till exempel soppåsar. Därför måste vi också titta på hur vi kan få bättre kontroll över plastavfallet och ändra sättet vi gör vissa saker på för att minimera användningen av plast, säger Bjugstad-Holm.

Hotellen genomför regelbundet olika lokala projekt som bidrar till en renare närmiljö. Exempelvis arrangerar man plogging, då såväl gäster som medarbetare erbjuds att vara med att jogga samtidigt som man plockar skräp i närområdet. Dessutom ställer Nordic Choice Hotels stora krav på sina leverantörer och samarbetspartners på en utveckling i hållbar riktning.

Med närmare 200 hotell i hela Norden har vi ett märkbart miljöavtryck. Nordic Choice har i årtionden jobbat hårt för att minska detta, men det finns fortfarande förbättringspotential. Minskandet av plast är en del av arbetet, och något vi tror att våra gäster kommer att stödja och hjälpa oss att uppnå. Hållbarhetsarbete är inte en trend, utan en nödvändighet i näringslivet, avslutar avslutter Bjugstad-Holm.

Mer om Nordic Choice Hotels hållbarhetsarbete

Nordic Choice Hotels har varit en pådrivare i hållbarhetsfrågor inom branschen och fått mycket uppmärksamhet för sitt hållbarhetsarbete. Samtliga hotell är ISO 14001-certifierade vilket innebär att de är certifierade inom internationella miljöstandarder. Nordic Choice Hotels har också infört krav på MSC- eller ASC-certifiering av fisk- och skaldjur och hade Europas första palmoljefria hotell. Nordic Choice Hotels 16 500 medarbetare arbetar aktivt med att inspirera och erbjuda den mest hållbara hotellupplevelsen till sina 11 miljoner årliga gäster.

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med 194 hotell och 16 500 anställda i Norden och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotel och Clarion Hotel, samt 20 fristående hotell. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.