Pride-partnern Nordic Choice Hotels: Vi har rum för alla

Pride-partnern Nordic Choice Hotels: Vi har rum för alla

Nordic Choice Hotels går in som stolt partner till Pride i Helsingfors, Oslo, Köpenhamn och Europride i Stockholm och Göteborg. För att visa stöd för mångfald och inkludering blir hotelltoaletterna i Pride-städerna könsneutrala under de olika Pride-perioderna.

För att visa sitt stöd för mångfald och inkludering oberoende av könsidentitet och läggning går Nordic Choice Hotels in som partner till Pride och Europride. Över 600 anställda deltar i parader i olika nordiska städer och olika arrangemang kommer genomföras på hotellen i kedjorna Clarion Hotel, Comfort Hotel och Quality Hotel under Pride-veckorna.

– Nordic Choice Hotels sponsrar Pride för att vi vill säga till världen att vår dörr är öppen, oavsett vem du älskar eller hur du identifierar dig. Det interna engagemanget för Pride, jämlikhet och respekt är också enormt. Oavsett om du heter Ali eller Ola, Karin eller Per, är hund- eller kattälskare, homo, hetero, bi- eller transsexuell, flykting eller funktionshindrad, så finns det rum för dig på Nordic Choice Hotels, säger Petter A. Stordalen, grundare av Nordic Choice Hotels.

De senaste fem åren har Clarion Hotel, en av kedjorna inom Nordic Choice Hotels, varit partner till Pride. I år är det hela koncernen, med 190 hotell i Norden och Baltikum, som ställer sig bakom budskapet. 2018 blir också första året som Europride arrangeras på två platser, i Stockholm och Göteborg, och arrangörerna förväntar sig 20 procent fler deltagare jämfört med tidigare år.

Rum för alla

I över 60 länder är det olagligt att byta kön och år 2018 har Europride därför valt att sätta fokus på transsexuellas rättigheter. Med slagordet Voice of change och inspelningar av Alex, en transsexuell person som håller på att gå från kvinna till man, sätter Europride fokus på att alla ska få lov att vara den de är.

Många transsexuella personer upplever det som svårt att veta om de ska använda sig av dam- eller herrtoaletten på allmänna platser. Nordic Choice Hotels vill visa sitt stöd i frågan genom slagordet ”Room for all” och gör i förbindelse med detta toaletterna på hotellen i Pride-städerna könsneutrala under de olika Pride-perioderna.

– Det är viktigt att folk känner sig välkomna på våra hotell, oavsett hur de identifierar sig. På de flesta nya hotell idag är toaletterna unisex, men vi vill göra en liten extra markering under Pride för att visa vår respekt och vårt stöd för fokusområdet för Pride 2018, säger Stordalen.

Markeringen genomförs på utvalda Pride-hotell i Oslo, Göteborg, Stockholm, Köpenhamn och Helsingfors under de respektive Pride-firandena. Oslo och Helsingfors Pride börjar 30. juni, Copenhagen Pride börjar 18. august, og Europride i Stockholm och Göteborg börjar respektivt 4. og 18. august.

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med 190 hotell och 16 000 anställda i Norden och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotel och Clarion Hotel, samt 20 fristående hotell. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.