Frida Ronge

Petter Stordalen och Frida Ronge prisade på Restauranggalan

Restaurangen Tak vid Brunkebergstorg i Stockholm fick igår fullt ljus på sig vid årets stora Restauranggala. “Årets Innovatör” tilldelades restaurangens ägare Petter Stordalen och dess kulinariska ledare Frida Ronge och priset “Årets Smakskapare” gick till Frida Ronge.

Vid gårdagens stora Restauranggala var det stort intresse för årets nykomling på Stockholms restauranghimmel nämligen Tak vid Brunkebergstorg. Tak är en del av Nordic Choice Hotels storsatsning i Stockholm som innefattar hotellen HOBO och At Six samt restaurangen Tak.

- Jag har sagt att Frida Ronge är drottningen av Brunkebergstorg. Igår kväll utvidgades hennes kungarike. Jag är så oerhört glad över att det engagemang som hon och personalen på Tak har uppmärksammas. Ambitionerna för restaurangen är skyhöga och dessa priser visar att de levererar, säger Petter A Stordalen.

Restauranggalan är det årligen återkommande evenemanget där förebilder, inspiratörer och innovatörer i alla delar av branschen lyfts fram och hyllas. Ett evenemanget där kockar, sommelier, servitörer, bartenders, krögare och leverantörer ställs sida vid sida och prisas inför hela branschen.

I år gick alltså två av priserna till Tak.

Vinnaren av “Årets Innovatör” är ett företag eller person som har förmågan att med nyskapande lösningar överraska restaurangbranschen. Vinnaren har en förmåga att gå utanför bortom etablerade ramar och tänka utanför boxen. Med andra ord en restauratör och kreatör med både ett konstnärligt och affärsmässigt sinne.

Juryns motivering till valet av vinnare var:

Berätta var du äter, och jag ska säga dig vem du är. När restauranger allt mer blir en livsstilsmarkör är nästa steg att använda dem som konkurrensmedel. ”Årets Innovatör” har gjort restaurangen till del av mediamixen och är ett entreprenörspar som tagit denna tanke till nya höjder. ”Årets Innovatör” är Petter Stordalen och Frida Ronge med restaurang TAK på At Six Hotel.

Det andra priset var “Årets Smakskapare. Vinnaren av “Årets Smakskapare” är en restaurang eller person som har berikat den svenska matkulturen med rena, tydliga och naturliga smaker. Detta genom att introducera nya smaker eller ge renässans åt smaker som fallit i glömska och som väcker gästernas smakglädje innovativt, lustfyllt och överraskande.

Juryn motiverar valet av vinnare på följande sätt:

En raket på alla smakhimlar! Nya – lätt halsbrytande – smaktolkningar med strålande resultat. Det är både genuint och spännande. Med mamma som måttstock parerar Årets Smakskapare smaköversättningar från öst till väst och vice versa. Högt över allas förväntningar i en tidlös atmosfär och med utvalda komponenter gör Årets Smakskapare varje smaknyfiken matälskare alldeles salig.

Restauranggalan arrangeras av branschtidningen RS (Restauranger & Storkök) i samarbete med SKF (Svenska kockars förening), Gastronomi Sverige, Chaîne de Rotisseur), Sveriges Bästa Bord, Restaurang- och hotellhögskolan, Örebro universitet och Restaurangakademien.