Öppnar fler och tjänar mer

Öppnar fler och tjänar mer

2012 blev året då Nordic Choice Hotels öppnade rekordmånga hotell och blev Sveriges största hotellföretag sett till antalet hotell.Samtidigt levererade bolaget goda resultat. Nu fortsätter den expansiva tillväxten.

Nordic Choice har tillsammans 170 hotell i fem länder.Clarion Hotel Post i Göteborg, Quality Hotel Expo på Fornebu, Clarion Hotel & Congress Trondheim, Comfort Hotel Grand Central i Oslo, Clarion Hotel Arlanda Airport och Comfort Hotel LT i Vilnius var tillskotten i hotellportföljen 2012.

–2012 blev ett bra år för Nordic Choice. Vi öppnade sex nya fantastiska hotell och levererade en EBITDA som var högre jämfört med 2011 mätt i både kronor och procent. Detta trots att vi bokförde utgifter på 70 miljoner i pre-opening-kostnader. Vårt mål är att växa lönsamt och det klarade vi, säger Torgeir Silseth, vd för Nordic Choice Hotels.

Lönsam tillväxt 2012

Nordic Choice ökade både intäkterna och förbättrade rörelseresultatet 2012. Rörelseintäkterna 2012 ökade med 14,4 % och uppgick till 5 996 miljoner 2012 jämfört med 5 243 miljoner 2011.  Resultat före skatt visade en ökning på 27,4 %, från 227 miljoner 2011 till 290 miljoner 2012. EBITDA ökade med 19,2 %, från 412 miljoner 2011 till 490,9 miljoner 2012. Resultatet har belastats med 70 miljoner i pre-opening-kostnader som har täckt engångskostnader vid öppnandet av nya hotell.

– 2012 kommer att gå till historien som en höjdpunkt på vägen för Nordic Choice.  Aldrig har vi varit större. Aldrig har vi öppnat fler och mer fantastiska hotell och aldrig har vi haft så många nöjda gäster och medarbetare. Vi har ställt upp höga mål för 2013 och tillsammans ska vi se till att framgångssagan fortsätter, säger Petter A. Stordalen, ägare av och styrelseordförande för Nordic Choice Hotels.

Förväntar ökad efterfrågan

De kommande 32 månaderna förväntar sig Nordic Choice en ökning på 16 % i antalet rum på Norges största marknader, medan Sveriges fem största städer kommer att se en ökning på 8 %. Det motsvarar en kapacitetsökning på nästan 5 000 rum, varav Nordic Choice står för närmare 3 000. Bolaget förväntar sig även en stor ökning av efterfrågan i båda länderna och att antalet sålda hotellnätter följer denna prognostiserade BNP-utveckling.

– Nordic Choice är inne i den mest offensiva perioden i bolagets historia. En generell kapacitetsökning kommer utan tvivel ge en tuffare hotellmarknad under de kommande åren, men vi förväntar oss en ytterligare resultatförbättring 2013, säger Silseth.

Under loppet av 2013 ökar Nordic Choice hotellportföljen med ytterligare nio hotell. I september öppnar Quality Hotel Friends. Ett strategiskt beläget hotell vid den nya nationalarenan Friends Arena i Solna utanför Stockholm. Även Comfort- och Clarion Collection-kedjan får nytillskott i sin hotellportfölj under det kommande året.

Hållbarhet i fokus

Utöver ekonomiska resultat rapporterar Nordic Choice varje år även siffror för ”people and planet”. 2012 korades Nordic Choice för femte år i rad till ”Best Place to Work” av Grand Travel Awards. Av 12 000 anställda har 24 % av alla medarbetare och 10 % av alla chefer inom Nordic Choice Hotels en icke-skandinavisk bakgrund. Bolaget nominerades 2012 till Mångfaldspriset för insatserna inom ett inkluderande arbetsliv.

2012 har Nordic Choice bland annat bidragit till att bevara 55 000 hektar regnskog, en yta motsvarande 70 000 fotbollsplaner. Dessutom har hotellen reducerat antalet leveranser och transporter med 16,5 % jämfört med 2010.

– Samhällsansvar är en viktig del av vår affärsidé. Vi vill vara öppna om hur vi satsar och vilka utmaningar vi arbetar på att lösa. Endast på detta sätt kan våra gäster och medarbetare sova med gott samvete, säger Petter A. Stordalen, ägare av och styrelseordförande för Nordic Choice Hotels.

Satsar på mat

2013 kommer hållbar mat att vara en viktig satsning för Nordic Choice. Med 20 000 gäster dagligen handlar matsatsningen om att erbjuda gästerna ett nyttigt och bra alternativ till traditionell hotellmat. Nordic Choice har som mål att servera hållbar mat som både är bra för hälsan, klimatet och miljön och där hänsyn tas både till djur och till rättvisa villkor för dem som producerar råvarorna.

– Vår ambition är att servera gästerna goda matupplevelser samtidigt som vi bidrar till en positiv samhällsutveckling. En helhetssatsning på hälsosam och hållbar mat ska säkerställa att Nordic Choice är bäst i branschen, säger Torgeir Silseth, vd för Nordic Choice Hotels.

Nordic Choice Hotels är Nordens största hotellkedja med 170 hotell och 12 000 anställda i Skandinavien och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotels, Quality Resort, Clarion Collection och Clarion, samt åtta unika hotellpärlor inom Nordic Hotels & Resorts. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.