Torgeir Silseth, koncernchef och Petter Stordalen, grundare Nordic Choice Hotels. Bild: Nordic Choice Hotels

Nytt rekordår för Nordic Choice Hotels

Förra året blev ett rekordår för Nordic Choice Hotels. Tack vare stark organisk tillväxt och lyckade nyetableringar levererade hotellkoncernen det bästa rörelseresultatet någonsin.

Med ett tillskott av åtta nya hotell och nästan 800 nya rum, avslutade Nordic Choice Hotels 2018 med en ny toppnotering för hotellkoncernens rörelseresultat. Driftsintäkterna uppgick till 10 880 MNOK, vilket är en ökning med 9,6 procent jämfört med 2017. Koncernens EBITDA (rörelseresultat före skatter och avskrivningar) passerade för första gången 1 miljard norska kronor.

– Vi har åter ökat topplinjen med en miljard kronor, i likhet med de tre föregående åren. Våra organiska hotell arbetar mycket bra. De har ett solitt fotfäste på sina lokala marknader och dessutom tar de nya marknadsandelar. Med en tillväxt i hotellportföljen och fulla driftsår för de hotell vi öppnade eller renoverade 2017, levererar vi även ett EBITDA-resultat som vi är mycket nöjda med, säger Torgeir Silseth, koncernchef för Nordic Choice Hotels.

– Samtidigt ser vi även en fin utveckling för våra franchisehotell, som totalt sett levererar en topplinje på över 2,4 miljarder, vilket är en tillväxt på 5,2 procent.

Nya marknader

Genom företaget Strawberry Living gick man in på marknaden för långtidsboende under 2018. Denna satsning har resulterat i en portfölj på 2 700 lägenheter, vilka främst hyrs ut till företag.

– Som hotellföretag vill vi leverera produkter som är anpassade till olika typer av gäster. Vi bedriver därför vår verksamhet utifrån tre hotellkedjor och ett antal fristående hotell. Samtidigt ser vi en ökande efterfrågan hos de gäster som tillbringar långa perioder hemifrån. För dessa personer har vi nu ett erbjudande, berättar Torgeir Silseth.

Tar tillbaka trafiken genom egna distributionskanaler

Dessutom växer distributionen i företagets egna digitala kanaler kraftigt, vilket medför lägre provisionskostnader för tredjepartskanaler.

– Vi kan nu börja skörda frukterna av den satsning vi har gjort på att utveckla egna digitala distributionskanaler. Distributionen i våra egna kanaler har haft en tillväxt på nästan 80 procent sedan vi gjorde omstruktureringen 2016. Att vi även gör det smidigare för gästerna genom att erbjuda digital in- och utcheckning, mobila rumsnycklar och snart även möjligheten att välja rum själv, uppskattas mycket av våra lojala Nordic Choice Club-medlemmar, säger Torgeir Silseth.

Jubileumsåret 2018

År 2018 firade Nordic Choice Hotels och UNICEF 10-årigt samarbete. Under dessa år har hotellkoncernen donerat över 35 miljoner kronor till hjälporganisationen.

– Det är tack vare våra gästers och anställdas engagemang för en god sak som vi är en så stor bidragsgivare till UNICEF. Genom vår Sweet Dreams Stay-kampanj, där våra gäster kan tacka nej till rumsstädningen i samband med att de bor mer än en natt på något av våra hotell, donerade vi sju miljoner kronor förra året. Dessa pengar går till att driva hjälpcenter i Kambodja för barn som är utsatta för människohandel, berättar Torgeir Silseth.

Investeringarna överskrider överskottet

Tillsammans med hotellkoncernens grundare Petter A. Stordalen, har Torgeir Silseth ett intensivt år framför sig. Redan den 31 januari öppnade det första av koncernens totalt åtta planerade hotellöppningar 2019, när Quality Hotel The Mill i Malmö slog upp portarna. Bara i centrala Oslo ska man öppna tre hotell under året, där Clarion Hotel The Hub med sina 810 rum blir Norges största hotell. I Oslo öppnar även boutiquehotellet Amerikalinjen och Clarion Hotel Oslo.

– 2019 blir året då vi passerar 200 hotell inom Nordic Choice. Totalt har vi officiellt 25 pågående projekt med nästan 7 700 rum på ingång de kommande åren. Vi investerar faktiskt långt mer än vad vi tjänar just nu. Men vi tror på att vår affärsmodell, där vi inte endast finns på marknaden för att tjäna pengar utan även för att göra skillnad för både människor och miljön, är den rätta i det långa loppet, avslutar Torgeir Silseth.

Mätenhet Resultat 2017 Resultat 2018 Förändring
Omsättning (MNOK) (drift) 9 924 10 880 9,6 %
EBITDA (rörelseresultat före räntor, skatter, nedskrivningar och amorteringar) 756 1 001 32 %
Resultat före skatt 267 476 78 %

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med 190 hotell och 16 500 anställda i Norden och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotel och Clarion Hotel, samt 20 fristående hotell. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.