I restaurang Funktionärsmässen kan gästerna njuta av såväl god mat som vacker utsikt. Foto: Hurtigruten Svalbard/Agurxtane Concellon

Nyöppning av nyrenoverade Funken Lodge på Svalbard

Nu slår Funken Lodge upp portarna till Spetsbergens senaste hotellsatsning. Hotellet, som är ett samarbete mellan Hurtigruten och Nordic Choice Hotels, erbjuder 88 nyrenoverade hotellrum i exklusiv och modern tappning, men med historien väl bevarad.

Det traditionsrika hotellet, som tidigare hette Spitsbergen Hotel, har genomgått en omfattande renovering inför nyöppningen. Som fristående hotell inom Nordic Choice Hotels hamnar Funken Lodge i ett exklusivt sällskap tillsammans med bland annat Copperhill Mountain Lodge i Åre, Yasuragi Hasseludden samt At Six och Hobo i Stockholm.

- Nordic Choice Hotels är ett företag i stark tillväxt och vi vill etablera oss på destinationer som vi tror kommer att växa i takt med våra ambitioner. Svalbard är hetare än någonsin, och tillsammans med Hurtigruten kan vi nu erbjuda såväl besökare som invånarna på Svalbard en restaurang- och hotellupplevelse utöver det vanliga. Detta blir nytt och väldigt spännande, säger Torgeir Silseth, VD Nordic Choice Hotels.

En oas i vildmarken

Funken Lodge har en speciell betydelse för invånarna i Longyearbyen. Byggnaden uppfördes 1947 som personalbostäder för ”Store Norske Spitsbergen Kulkompani” och fick snabbt smeknamnet ”Funken”. Dessutom har fastigheten använts som representationslokal för gruvbolaget på Svalbard.

- Detta var den mest eleganta byggnaden i Longyearbyen. Därför har vi ansträngt oss för att skapa en unik atmosfär för våra gäster, samtidigt som vi har behållit vår historiska bakgrund och adderat lite nytänk till upplevelsen, berättar Fred Anton F. Ravneberg, destinationschef för Hurtigruten.

Landskapet på Svalbard präglas av tundra, glaciärer, extrema ljusvariationer och ett spännande djurliv. Med exklusiva detaljer kombinerat med ett stycke Svalbard-historia erbjuder Funken Lodge en säregen Svalbard-upplevelse.

- Vi upplever att hotellgästerna ofta efterfrågar ett ställe där de kan träffa andra som delar deras intresse för extraordinära upplevelser. Funken Lodge är en oas i vildmarken, ett lyxigt basläger mitt i det karga landskapet. Här finns det rum att dela Svalbard-äventyret, avslutar Fred Anton F. Ravneberg.

Fakta – Funken Lodge

Antal rum: 88 varav 59 dubbelrum, 10 twinrum, 14 enkelrum, 4 sviter och 1 handikapprum.

Restaurang: Funktionärsmässen Restaurang.

Konferensfaciliteter: Flertal mötesrum med en kapacitet på 140 personer.

Andra faciliteter: Cocktailbar, Peisestue, träningsrum och relaxavdelning med bastu.

Andra erbjudanden: Rikligt utbud av aktiviteter och upplevelser.

Fakta – Nordic Hotels & Resorts

Nordic Hotels & Resorts är en samling av unika hotell under ett paraply. Varje hotell drivs som eget varumärke och med en stark självständig identitet. Nordic Hotels & Resorts är en del av Nordic Choice Hotels, en av Nordens största hotellkoncerner och har totalt över 16 500 anställda.

Nordic Hotels & Resorts kommer med Funken Lodge bestå av 24 fristående hotell samt restaurangen TAK i Stockholm.

Fakta – Hurtigruten Svalbard

Hurtigruten Svalbard AS är Svalbards äldsta och största reseföretag och turoperatör (hette tidigare Spitsbergen Travel).

Koncernen är helägd av Hurtigruten AS, har runt 200 anställda och har en årsomsättning som 2017 förväntas nå 300 miljoner kronor.

Hurtigruten Svalbard AS äger och driftar Radisson Blu Polar Hotel, Funken Lodge, Coal Miners’ Cabins, samt restauranger och barer på de tre ställena.

Företaget äger och driver också outdoorbutiken Longyear78 och Ing. G. Paulsen (IGP) som är ett handelsbolag och leverantör av snöskotrar, båtar och tillhörande utrustning.

Hurtigruten Svalbard driver också ett brett utbud av turupplägg på Svalbard, från dagsaktiviteter till expeditionsliknande utflykter i mindre grupper, sommar som vinter.

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med 190 hotell och 16 500 anställda i Norden och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotel och Clarion Hotel, samt 20 fristående hotell. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.