TOPPREKRYTERING: Anna Spjuth återvänder och blir ny Senior Vice President för Strawberrys kedjehotell.

Nya Strawberry topprekryterar - Anna Spjuth ny Senior Vice President Brand & Concept

Hotell- och varumärkesprofilen Anna Spjuth stärker nya Strawberry i en nyinrättad roll med ansvar att leda varumärkes- och konceptutvecklingen av bolagets kedjehotell.

Med stora ambitioner för omprofileringen av Nordic Choice Hotels till Strawberry har en ny tjänst skapats som Senior Vice President Brand & Concept för kedjehotellen.

– Det är underbart att få Anna Spjuth tillbaka i teamet! Anna tog Comfort Hotel i en tydlig riktning vilket nu gör att hotellkedjan är det tydliga förstahandsvalet av hotell för den som vill ha ett budgetalternativ med en tydlig hållbarhetsprofil. Nu ska hotellkedjorna i Strawberry vitaliseras och Spjuths erfarenhet av varumärkesbyggande, hennes operativa kompetens och hotellerfarenhet gör att vi får precis rätt profil för att leda denna viktiga och mycket centrala del av processen för att skapa det Strawberry vi har ambitioner för, säger Katalin Paldeak, Chief Operating Officer på Nordic Choice Hotels, som alltså byter namn till Strawberry i slutet av maj.

Revolutionära ambitioner
Spjuth var kedjedirektör för Comfort Hotel i Norden mellan 2016 och 2020. Dessförinnan ledde hon förvandlingen av Brunkebergstorg i Stockholm som resulterade i hotellsuccéerna Hobo och At Six, samt den prisbelönta restaurangen TAK. Spjuth har även varit VD på det japanska spahotellet Yasuragi, samt hotelldirektör på Scandic Hotels. Närmast kommer hon från rollen som kommersiell direktör för Scandic Hotels.

– Att få möjligheten att leda utvecklingen av både befintliga och nya varumärken och koncept inom det som är den mest spännande satsningen inom resor och upplevelser är ett fantastiskt erbjudande som jag inte kunde tacka nej till. Strawberry kommer med ambitioner för både gäster, anställda och medlemmar som jag tror kommer revolutionera marknaden. Dessutom ser jag oerhört mycket fram emot att träffa gamla kollegor igen och lära känna nya, säger Spjuth som tillträder tjänsten idag den 9 maj.

Måste omdefiniera portföljen
Den 22 maj blir Nordic Choice Hotels Strawberry. I namnbytet ligger det en ambition om att bli navet för upplevelser inom hotell, möten, restauranger, välbefinnande, resor, aktiviteter, kultur och andra upplevelser i Norden. Samtidigt behåller de över 180 hotellen i de fyra hotellkedjorna samt de över 40 fristående hotellen sina nuvarande varumärken.

– Vår uppgift är att ytterligare förtydliga våra kedjor, tjänster och koncept. I det arbetet ska vi även titta på möjligheten att lansera nya varumärken och kedjor. Anna kommer att ha en nyckelroll i att definiera hur vi ska marknadsföra vårt hotell- och restaurangerbjudande framöver. Genom att bli Strawberry har vi en ny möjlighet att se över och vässa vår portfölj så att vi kan leverera de bästa upplevelserna för våra gäster, säger Paldeak.

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med över 200 hotell i Norden och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort Hotel, Quality Hotel, Clarion Hotel och Clarion Collection samt 39 fristående hotell och longstaybolaget Strawberry Living. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.