Nya Quality Hotel i Mölndal.

Nordic Choice Hotels vinner prestigeprojekt i Mölndal

Nu är det klart att det blir Nordic Choice Hotels kedja Quality Hotel som valts att driva det nya och spektakulära hotellet i Mölndal. Hotellet blir ett nytt landmärke i Göteborgsregionen och en central del av den slutliga omvandlingen av Krokslätts Fabriker från industriområde till hotell, bostäder, butiker och kontor.

En 21 våningar hög hotellbyggnad delvis i glas ska byggas i området Krokslätts Fabriker, med närhet till Liseberg och Svenska Mässan. Projektet som är ett av de största utvecklingsprojekten som skett i Mölndal har rönt stort intresse och förväntningarna och kraven på det bolag som sökts för att driva hotell i området har varit stora. Idag blev det klart att det är Nordic Choice Hotels kedja Quality Hotel som vunnit kontraktet.

- Jag älskar allt som startar upp, allt som är nytt och framförallt så älskar jag att starta upp hotell på helt nya destinationer. Jag har länge haft ögonen på Mölndal. Potentialen i kommunen är enorm. Man vågar tänka nytt och det är perfekta förutsättningar för Quality Hotel som kommer kasta sig in i projektet och aktivt bidra till förädlingen av området, säger Nordic Choice Hotels ägare Petter A Stordalen.

I februari 2021 beräknas de första gästerna kunna checka in på hotellet. Gästerna kommer då kunna välja bland 370 hotellrum, mötas i små och stora konferensrum, hålla sig i form med hjälp av hotellets gym och sedan återhämta sig i restaurangen Brasserie X som kommer att erbjuda både bar och uteservering.

Arbetet med hotellet börjar omedelbart och fastighetsägaren Husvärden är mycket nöjd med att hotelloperatör nu är utsedd.

- Vi är mycket stolta över att vi lyckats få välrenommerade Nordic Choice Hotels kedja Quality Hotel som hotelloperatör för vårt nästa prestigeprojekt i Krokslätts Fabriker. Hotellet kommer, förutom att vara ett landmärke, ge en ny dimension till Krokslätts Fabriker genom att addera nya faciliteter till stor nytta för våra nuvarande och framtida hyresgäster men också ge stöd till Mölndals Stad och dess utveckling, säger fastighetsägaren Husvärdens VD Lennart Larsson.

Fakta:

Hotellkedja: Quality Hotel. En av Nordens största hotellkedjor med över 60 hotell i Sverige, Norge och Danmark.
Arkitekt: Krook & Tjäder
Totalentreprenör: K21 Entreprenad AB
Antal våningar: 21 st.
Antal hotellrum: 370
Antal sviter: 4 st
Antal familjerum: 184 st
Antal tillgänglighetsanpassade rum: 22 st
Restaurang: Brasserie X som förenar klassiska franska favoriter med lokala inslag.
Uteservering och bar.
Konferens:12 konferenslokaler där den största tar 600 personer.
Gym: Fullt utrustat gym i tornet med spektakulär utsikt.
Läge: Perfekt läge med närhet till Liseberg, Svenska Mässan och vackra naturområden och golfbanor.

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med 190 hotell och 13 000 anställda i Norden och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotel och Clarion Hotel, samt 20 fristående hotell. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.