Nordic Choice Hotels tar nytt initiativ kring palmolja

Efter att Clarion Hotel i våras blev Europas första palmoljefria hotellkedja tar nu Nordic Choice Hotels ytterligare ett initiativ kring palmoljan. Tillsammans med elva andra företag kommer man nu arbeta för att främja certifierad och hållbart producerad palmolja.

Företagen i initiativet åtar sig att enbart använda palmolja som är hållbart producerad. Syftet är att förhindra produktion av palmolja som bidrar till skövling av regnskog. Tillsammans kommer man också arbeta för skärpta kriterier för hållbart producerad palmolja.

- Att få näringslivets aktörer på banan är avgörande för att tvinga fram en mer hållbar matvaruproduktion. Detta är ett första men viktigt steg på vägen, säger Torgeir Silseth, koncerndirektör för Nordic Choice Hotels.

Innan utgången av 2015 ska den palmolja som används vara hållbart producerad eller certifierad enligt kriterier fastslagna av Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO). I det initiativ som nu tagits kommer medlemmarna arbeta för att kontinuerligt förbättra RSPO:s riktlinjer. Företagen ska också gradvis och innan utgången av 2018 fasa ut användningen av palmolja eller gå över till spårbar och hållbart producerad palmolja och kunna dokumentera årliga framsteg.

Att Nordic Choice Hotels är en aktiv part i initiativet är ett led i företagets engagemang kring hållbar och hälsosam mat. Till dess att hållbart producerad palmolja blir tillgänglig har Nordic Choice Hotels beslutat sig för att vara helt fria från palmolja i mat. 2012 blev Quality Hotel Fredrikstad det första hotellet som blev palmoljefritt på mat och i maj 2014 blev Clarion Hotels som första hotellkedja i Europa palmoljefritt på mat. Från 1 januari kommer samtliga hotellkedjor med sina 171 hotell i norden vara palmoljefritt.

- Fler och fler gäster vill ha information om var maten kommer ifrån och hur den produceras. Vår ambition är att vara det hotell gästerna väljer för att kunna gå till sängs med gott samvete. Detta är ett viktigt initiativ för oss, våra gäster och medarbetare, säger Silseth.

Företag som ingår:
Coop Norge SA
Findus Norge AS
Hennig-Olsen Is AS
ICA Norge AS
Mills DA
Mondelez Norge AS
AS Nestlé Norge
Nordic Choice Hotels AS
NorgesGruppen ASA
Orkla ASA
Umoe Restaurants AS
Unilever Norge AS

Nordic Choice Hotels är Nordens största hotellkedja med 171 hotell och 12 000 anställda i Skandinavien och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotels, Quality Resort, Clarion Collection och Clarion, samt 10 unika hotellpärlor inom Nordic Hotels & Resorts. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.