Nordic Choice Hotels stärker sin position ytterligare 2014

2014 visade sig bli ett långt ifrån genomsnittligt år för Nordic Choice Hotels. Omsättningsrekord, norrlandssatsning och stor succé för nyetableringar är centrala ord som sammanfattar året som varit.

Succé för nyetableringar

Vid utgången av 2014 hade Nordic Choice Hotels 179 hotell med sammantaget 29 785 hotellrum fördelade på Norden och Baltikum. Bland nytillskotten fanns storsatsningen i Tromsø, Clarion Hotel The Edge, och Stavangerregionens största konferenshotell, Clarion Hotel Energy. I Sverige nyinvigdes ett kraftigt utbyggt och renoverat Quality Hotel Globe i Stockholm, som med sina 524 hotellrum blev Stockholms tredje största hotell. Till Nordic Choice-paraplyet välkomnades också Clarion Collection Hotel Arvidsjaur och Quality Hotel & Resort Lapland i Gällivare. Tillsammans med engagemanget i Quality Hotel Barents så utgör denna satsning en rejäl offensiv i norra Sverige.

- Nordic Choice är ett företag i stark tillväxt. Vi kommer därför alltid att vilja etablera oss på destinationer och i segment som vi tror kommer att växa med våra ambitioner. Men det är extra kul när nyöppningar blir succéer från dag ett. Då vet vi att vi har fyllt ett viktigt behov och levererat tjänster som våra gäster efterfrågar, säger Torgeir Silseth, koncernchef Nordic Choice Hotels.

Lönsam tillväxt
Nordic Choice Hotels lägger bakom sig ett år med goda ekonomiska resultat. Omsättningen 2014 blev 7 230 MNOK, +561 MNOK jämfört med 2013. RevPAR (Revenue per available room) ökade med 2,41% EBITDA nådde 545 MNOK, en ökning på 23 MNOK jämfört med 2013. Detta trots engångskostnader i förbindelse med öppning och övertagande av hotell på 50 MNOK. Nordic Choice får också stadigt fler nöjda gäster. NPS (Net Promotor Score) har ökat med +1,7 under 2014 och är 9.2 punkter bättre än marknadssnittet. Comfort, Clarion, Clarion Collection och de fristående hotellen tar alla marknadsandelar i sina segment.

- Trots ökad konkurrens på marknaden och tuffare tider i Norge till följd av de sänkta oljepriserna har Nordic Choice Hotels haft ett bra år. Vi har klarat av att anpassa oss efter rådande förutsättningar och funnit nya intäkter i kölvattnet av det utmanande året. Jag är därför enormt stolt över att säga att också 2014 blev ett år långt ifrån den genomsnittliga, säger Torgeir Silseth.

Tre grundpelare
Nordic Choice redovisar sitt resultat med utgångspunkt i människor, miljö och vinst.

Vid utgången av fjolåret hade hotellkoncernen 12 932 medarbetare fördelade på 124 olika nationaliteter. Andelen medarbetare och mellanledare med icke-skandinavisk bakgrund växer stadig och ligger nu på 30,8 procent respektive 14 procent.

CO2-utsläpp per gästdygn är reducerat med 12,4 procent jämfört med 2013. Vattenförbrukningen har minskat med 13,1 liter per gästdygn och energiförbrukningen är reducerad med 13 kw/h per kvm jämfört med året innan. Nordic Choice har också varit Regnskogsfondens största privata samarbetspartner sedan 2008 och donerar pengar för att skydda 100 kvm regnskog i ett år för varje natt en gäst bor på ett av koncernens hotell. 2014 bidrog Nordic Choice med sina gäster till att bevara regnskog motsvarande 75 500 fotbollsplaner.

- Vi vill även utanför våra hotell bidra positivt och därför jobbar vi ständigt med att öka insatserna för människorna och miljön runt oss. Förtroendet och tilliten till oss ökar i samma grad som vi minskar vårt avtryck i miljön. Det är också otroligt roligt att se att det vi gör för att öka mångfalden på arbetsplatsen fungerar bra, säger Silseth.

Upprustning de kommande åren
Jämfört med fjolåret har Nordic Choice Hotels haft en ökning med 7 hotell och totalt 1369 hotellrum. Expansionen kommer fortsatt prägla koncernen de närmaste åren. Under 2015 kommer 9 nya hotell anslutas till Nordic Choice-koncernen. Nordic Choice Hotels har i dag Stockholms tre största hotell: Clarion Hotel Stockholm, Clarion Hotel Sign och Quality Hotel Globe. Efter signeringen av Stockholms största hotellkontrakt på Brunkebergstorg, blir den framtida närvaron i stan ytterligare förstärkas. Utöver detta kommer Nordic Choice Hotels renovera existerande hotellrum för c:a 1 MRD NOK under de kommande tre åren, vilket ska bidra till att koncernen fortsätter att ta marknadsandelar på en tuffare marknad. Nordic Choice har också tagit första spadtaget för Clarion Hotel Helsinki, som blir det första hotellet i Finland. Hotellet öppnar sista kvartalet 2016.

- Med denna tillväxt visar vi att vi har en stor tilltro till hotellmarknaden de kommande åren. För 2015 ser vi däremot en nedgång i efterfrågan i flera norska städer knutet till en lägre aktivitet inom oljesektorn. Trots detta förväntar vi oss både ökad omsättning och EBITDA under 2015, säger Silseth.

NORDIC CHOICE PRESSMEDDELANDE - NYCKELTAL
20142013
Driftsintäkter7230 MNOK 6 668 MNOK
Intäktsökning, %8,43 %
EBITDA 545 MNOK522 MNOK
EBITDA %7,54 %7,80 %
EBIT253 MNOK262 MNOK
EBIT %3,50 %3,90 %
REVPAR (NOK)552539
REVPAR ökning (NOK)13
REVPAR ökning (%)2,41 %

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med 179 hotell och 12 500 anställda i Skandinavien och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotel, Quality Resort, Clarion Collection och Clarion Hotel, samt 10 fristående hotell. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.