Bild: Nordic Choice Hotels

Nordic Choice Hotels skapar framtidens hotell i samarbete med KTH

Nordic Choice Hotels har inlett ett samarbete med KTH Live-In Lab och upplåter hotellrum som testbädd för att möjliggöra tester och forskning. Syftet med satsningen är att kunna bygga mer hållbara och kostnadseffektiva hotell i framtiden.

Initialt kommer hotellrum på Hobo Hotel vid Brunkebergstorg i Stockholm att stå till förfogande som testbädd. Hotell möjliggör tack vare snabba in- och utflyttningar ökade testfrekvenser i förhållande till vanliga bostäder. De är perfekta som testbäddar för snabba studier där det krävs många olika försök med olika användare av produkter och tjänster. Hotellgästerna får själva välja ifall de vill vara med i undersökningen eller inte.

- Det här är ett mycket viktigt område för oss för att kunna skapa framtidens hållbara boende för våra gäster. Vi vill göra det enkelt för våra gäster att bidra till ett mer hållbart samhälle samtidigt som de har en bekväm vistelse hos oss. Tack vare att vi får direkt tillgång till forskningsresultatet har vi möjlighet att hitta nya lösningar och implementera dem i våra boenden ännu snabbare,säger Christian Lunden, innovationschef Nordic Choice Hotels.

Projektet studerar boendemönster och hur gästerna upplever olika miljöer. Undersökningen mäter även el, vatten, ventilationsflöden, ljus, koldioxid, fukthalt och rörelser. Det är också tänkt att rumsytan ska kunna ändras för att titta på hur varje kvadratmeter kan användas på ett så effektivt sätt som möjligt beroende på syftet med boendet. Gästerna själva kommer inte att märka av studien men det finns tankar på att visualisera undersökningen för dem via en skärm eller liknande.

- Hobo ska vara ett ledande innovativt hotell och för oss är det en självklarhet att vara delaktig i forskningsprojekt som detta. Vi vill minska vår miljöpåverkan och dessutom kräver vår målgrupp ett hållbart boende och jag tror att man kan kombinera hållbarhet med kostnadseffektivitet vilket gynnar inte minst våra hotellgäster, säger Mattias Stengl, hotelldirektör Hobo Hotel.

Nordic Choice Hotels är ett av fem företag som samarbetar med KTH Live-In Lab. Övriga företag är Akademiska Hus, Einar Mattsson, Schneider Electric och Vinnova.

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med 190 hotell och 16 500 anställda i Norden och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotel och Clarion Hotel, samt 20 fristående hotell. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.