Nordic Choice Hotels satsar stort på hållbara matupplevelser

Nordic Choice Hotels satsar stort på hållbara matupplevelser

Nordic Choice Hotels sjösätter ny organisation med ansvar för koncernens mat- och dryckesverksamhet. Målet är att utveckla befintlig mat- och barverksamhet och hitta nya innovativa grepp för att bolagets hotell ska leda utvecklingen av nya, hållbara och framförallt goda gästupplevelser.

Det var tidigare i höstas som Nordic Choice Hotels offentliggjorde ambitionerna att skapa en helt ny organisation för mat och dryck. Med siktet inställt på att hitta de bästa inom branschen så har nu organisationen fyllts med kunskap och erfarenheter.

- Jag har ett tydligt uppdrag att skapa Nordens bästa och mest innovativa organisation för hållbara mat- och dryckesupplevelser. Jag har skannat Norden efter de bästa människorna som tillsammans med mig ska leverera på detta. Nu när organisationen är satt så känner jag mig oerhört glad och nöjd och tillsammans är vi redo att kavla upp ärmarna och börja jobba, säger Director of Food & Beverage Fredrik Blomberg.

Mat- och dryck är under ständig förändring och bland de utmaningar som den nya organisationen ska tackla finns både uppdraget att locka fler till branschen för att trygga kompetensförsörjningen men också att utveckla menyerna så att man både ger gästerna upplevelser som är bra för magen och miljön.

- Vi är utmanade från start och det tycker jag både är roligt och triggande. Mat och dryck är en vital del som avgör var gästerna väljer att bo och förlägga möten och konferenser. Inom mattrender ser vi redan idag att hållbarhet är en påtaglig nyckel till framgång och det kommer bara öka. Att fortsätta vara ledande inom hållbarhet och konceptutveckling är extremt inspirerande och något som vi alla i teamet är otroligt glada och ödmjuka över att få jobba med, säger Fredrik Blomberg.

Den nya organisationen består av:

Martin Wiholm, Food & Beverage Development Manager. Martin kommer senast från rollen som Food & Beverage Manager på Clarion Hotel Post i Göteborg. I sin nya roll kommer han ansvara för utvecklingsprojekt för koncernens samtliga varumärken, koordinering mellan bolagets olika varumärken samt kontakten med fastighetsutvecklare och leverantörer.

Ståle Thorsen, Head Food & Beverage Manager Quality Hotel. Ståle kommer från rollen som ansvarig för Quality Hotel Norges mat- och dryckesverksamhet. I den nya organisationen kommer han fortsätta axla ansvaret för Quality Hotel Norges fortsatta resa inom mat och dryck.

André Johansson, Executive Chef Quality Hotel Norge. André har fram till nu arbetat med inköp och drift inom Nordic Choice Hotels. Hans ansvar framöver blir att utveckla samarbetet med externa leverantörer, ansvara för bolagets inköpsportal och framförallt arbeta med produktutveckling.

Marika Ternsell, Food & Beverage Manager Quality Hotel Sverige. Marika har bland annat varit bankett manager på Clarion Hotel Post i Göteborg. Nu kommer hon ansvara för Quality Hotels restaurangutveckling i Sverige inom mat och dryck.

Patrick Tribo, Executive Chef Quality Hotel Sverige. Patrick har en lång erfarenhet som kock och köksmästare. De senaste åren har han ansvarat för alla Scandic Sveriges restaurangenheter. I sin nya roll på Nordic Choice Hotels kommer han att arbeta med utveckling av Quality Hotel Sveriges köksverksamhet.

Johan Mata, Head Food & Beverage Clarion Hotels. Johan har arbetat med att utveckla Downtown Campers mat- och dryckesverksamhet. Inom Clarion Hotel kommer han bära huvudansvaret för strategi och innovation inom restaurangverksamheten i kedjan.

Magnus Jansson, Executive Chef Sverige och Finland. Magnus har ansvarat för Clarion Hotels restaurangverksamhet i Sverige. Nu utökas det ansvarat med att även omfatta Finland. I sin roll kommer hans erfarenheter som kock och matkreatör kommer väl till nytta då han kommer fortsätta bryta ny mark kopplat till det som gästerna serveras på hotellen.

Tore Carlsson, Food & Beverage Manager Clarion Hotels Norge och Danmark. Tore kommer från rollen som Food & Beverage Manager på Quality Hotel Gardermoen. Han kommer bland annat ansvara för det centrala stödet av hotellkedjans nya hotellprojekt och den restaurangverksamhet som kommer bedrivas där.

Maria Reisö, Food & Beverage Manager ByMarcus. Maria fortsätter ansvara för samarbetet mellan Clarion Hotel och Marcus Samuelsson. I rollen ingår att utveckla befintliga och nya koncept inom samarbetet.

Joakim Thomsson, Executive Chef ByMarcus. Även Joakim jobbar idag med ByMarcus och kommer arbeta med restaurangernas matkoncept samt kompetensutveckling.

Daniel Karlsson, Food & Beverage Manager Clarion Collection. Daniel kommer från Clarion Collection Hotel Victoria i Jönköping där han hållit ihop och drivit restaurangverksamheten. Nu kommer han att arbeta med att utveckla hela Clarion Collections mat- och dryckesutbud.

För mer information kontakta:
Fredrik Blomberg, Director Food & Beverage Nordic Choice Hotels, +46 72 205 10 22

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med 190 hotell och 16 000 anställda i Norden och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotel och Clarion Hotel, samt 20 fristående hotell. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.