Nordic Choice Hotels samlade in  1 854 287 kronor till Filippinerna

Nordic Choice Hotels samlade in 1 854 287 kronor till Filippinerna

När tyfonen drabbade Filippinerna i november, satte Nordic Choice Hotels omedelbart igång en insamlingskampanj ”50 for life”. Genom kampanjen fick gästerna erbjudande om att lägga till 50 kronor på räkningen. För varje femtiolapp gästerna gav, matchade Nordic Choice beloppet och dubblade därmed det totala beloppet. Dessutom fick alla medlemmar i Nordic Choice Hotels medlemsklubb möjlighet att donera sina hopsparade bonuspoäng. Efter fyra veckor kan Nordic Choice nu sända en check till UNICEF på 1 854 287 kronor.

- Jag har själv nyss på plats i Filippinerna sett hur barn har drabbats av tyfonen. Omvärldens hjälp kommer att bli helt avgörande för deras framtid. Stödet från Nordic Choice Hotels är oerhört värdefullt och bidrar till att UNICEF kan hjälpa ännu fler av de drabbade barnen, säger Véronique Lönnerblad, generalsekreterare för UNICEF Sverige.

Samtliga av koncernens över 170 hotell i Skandinavien deltog i insamlingskampanjen. Enbart Nordic Choice Clubs medlemmar donerade bonuspoäng till ett värde av 1 281 635 kronor till insamlingen. Också Nordic Choice Hotels egna medarbetare har under kampanjperioden haft möjligheten att skänka en timlön till kampanjen.

-Vi har många engagerade själar bland våra gäster, klubbmedlemmar och 12 000 medarbetare. Jag vill tacka alla för insatsen som är gjord under dessa fyra veckor. Vi är glada och stolta över resultatet och att kunna bidra med ett betydande belopp till UNICEF:s nödhjälpsarbete, säger Torgeir Silseth, koncernchef och VD för Nordic Choice Hotels.

Genom liknande kampanjer tidigare som skett i samarbete med UNICEF har Nordic Choice, gäster och anställda bidragit med totalt 500 000 kronor till de svältdrabbade på Afrikas Horn 2011 och 600 000 till Haiti efter jordskalvet 2010.

Nordic Choice Hotels är Nordens största hotellkedja med 172 hotell och 12 000 anställda i Skandinavien och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotels, Quality Resort, Clarion Collection och Clarion, samt 15 unika hotellpärlor inom Nordic Hotels & Resorts. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.

Vera Bartholdsson

Presskontakt Creative PR Advisor +46 76 108 01 32