Nya Clarion Hotel i Sundsvall.

Nordic Choice Hotels öppnar ett Clarion-hotell i Sundsvall

Med start årsskiftet 2018/2019 påbörjas bygget av ett nytt Clarion-hotell i centrala Sundsvall. Det 270 rum stora hotellet blir del av stadsutvecklingsprojektet Riverside där fastighetsbolaget Diös utvecklar ett helt nytt område med bostäder, restauranger, saluhall, butiker och hotell.

Under 2020 checkas de första gästerna in på det nya Clarion-hotellet i Sundsvall. Hotellet blir Nordic Choice Hotels tredje i Sundsvall och ambitionerna är skyhöga.

- Jag älskar att starta upp nya projekt och när vi fick möjligheten att delta i omvandlingen av detta område till ett nytt spännande och pulserande nav på Norrmalm i Sundsvall så var jag inte svårflörtad. Sundsvall är en fantastisk stad och det känns väldigt bra att få bidra med ett fantastiskt hotell, säger Nordic Choice Hotels ägare och styrelseordförande Petter A Stordalen.

Hotellet som kommer att ligga på Norrmalm i Sundsvall kommer förutom sina 270 hotellrum också erbjuda konferensytor, restaurang, barer, takterrass, gym och spa. I det 6 våningar höga hotellet kommer det att finnas en mångfald av hotellrumstyper bland annat rum med hög tillgänglighet samt sviter. Ansvariga arkitekter är Krook & Tjäder.

- Clarion Hotel har en stor erfarenhet av att omvandla cityområden till levande och spännande platser som inte bara vänder sig till tillfälliga besökare i stan utan också till de som bor på orten. Jag har höga förväntningar på projektet och tillsammans med Diös, kommunen och andra aktörer, inte minst sundsvallsborna, så kommer vi att skapa någonting magiskt vid Selångersån i Sundsvall, säger Stordalen.

DIös har arbetat i flera år med projektet Riverside och är mycket nöjda med att få Nordic Choice Hotels som partner.

- Vi ser stora möjligheter med att vara med och utveckla centrala Sundsvall. Det är en del av vår strategiska inriktning kring stadsutveckling. Att göra detta tillsammans med en samarbetspartner som Nordic Choice Hotels är både är såklart jättespännande och en stor drivkraft till att kunna genomföra våra planer. Nu fortsätter vi utveckla Riverside tillsammans med Sundsvalls kommun, Nordic Choice Hotels och andra aktörer, säger Lars-Göran Dahl, chef affärsutveckling, Diös Fastigheter.

Möjlighet till intervju:

Petter Stordalen finns tillgänglig för telefonintervjuer mellan klockan 12:30-13:30 idag tisdag. Intervjutid bokas genom Nordic Choice Hotels kommunikationschef Kenneth Hultgren, 070-695 85 90 eller kenneth.hultgren@choice.se

Fakta:

Antal rum:270
Antal bäddar. 540
Standardrum: 185 st
Superior: 46 st
Deluxe: 10 st
Handikapprum: 25 st
Sviter: 4 st (50-65 kvm)
Stor konferenskapacitet där den största salen är på 400 kvm och en eventyta (break out) på 390 kvm.
Restaurang i entréplan
Spa & fitness högst upp på våning 6
Restaurang + bar + takterrass på våning 5
Fastighetsägare: Diös
Arkitekt: Krook & Tjäder
Byggstart: årsskiftet 2018/2019
Invigning: 2020

Nordic Choice Hotels har sedan tidigare hotellen Clarion Collection Hotel Grand och Quality Hotel Sundsvall i Sundsvall.

Regioner

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med 190 hotell och 13 000 anställda i Norden och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotel och Clarion Hotel, samt 20 fristående hotell. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.