Petter A. Stordalen og Torgeir Silseth på Nordic Choice Hotels sin Vinterkonferanse.

Nordic Choice Hotels levererar starkt resultat under innovationsåret 2017

2017 har varit ett bra år för Nordic Choice Hotels. Bolaget levererar sitt bästa driftsresultat genom tiderna och både i Sverige, Norge och totalt för den nordiska marknaden får man ta emot priset som bästa hotellbolag. Ett ord definierar fjolårets utveckling, nämligen innovation.

Nordic Choice Hotels ökade både intäkterna och förbättrade driftsresultatet 2017. Driftsintäkterna 2017 ökade med 9,1 procent och summerades till 9 924 miljoner NOK 2017 mot 9 096 miljoner NOK under 2016. Tillsammans med franchisehotellen uppgick omsättningen till 12,263 MNOK. Trots en något svagare utveckling än väntat på stockholmsmarknaden och ett antal större investeringar, i bland annat innovation, stabiliserades och stärktes de svenska och norska marknaderna. Detta sammantaget med ett vällyckat förstaår i Finland bidrog till att koncernen ökade sin EBITDA.

- 2017 var året då Nordic Choice Hotels genomförde flera stora och viktiga hotellöppningar och investerade tungt i nya projekt och lösningar som ska rusta oss för framtiden och förbättra gästernas hotellupplevelse. Under ett år präglat av mycket uppstart och igångsättning så klarade vi att samtidigt kraftigt öka topplinjen och förbättra våra driftsresultat. Detta är vi otroligt stolta över och har nu placerat oss i en position varifrån vi kan leverera ännu bättre i framtiden, säger Nordic Choice Hotels koncernchef Torgeir Silseth.

Under 2017 var bolaget pionjärer inom fler områden. Till exempel lanserade man Nordens första fullvärdiga hotellapp, införde Sweet Dreams Stay som innebär att hotellgäster kan välja bort rumsstädning till förmån för en donation till UNICEF, tog emot priser som Sveriges mest nytänkande företag inom HR och Europas mest innovativa vad gäller kommunikation och placerade sig på topplistan över Norges med nyskapande företag.

Här kan du läsa Nordic Choice Hotels årsrapport.

Landade nya projekt

Innovation har också varit centralt när det gäller Nordic Choice Hotels nya hotell. Öppningen av budgetvänliga Comfort Hotel Bergen Airport satte en ny standard för hur flygplatshotell kan se ut, det nya konst och designhotellet At Six och restaurangen TAK har helt förvandlat Brunkebergstorg och tagit Stockholm med storm, och vägg i vägg ligger själva spjutspetsen för gästdriven innovation i hotellvärlden nämligen nya Hobo Hotel. Satsningen på Finland med Clarion Hotel Helsinki, Clarion Hotel Helsinki Airport och F6 har varit en succé och trenden med flera stora, nya hotellprojekt fortsätter under 2018 och 2019.

- Vi har en offensiv ambition att växa och investerar stort i nya projekt som till exempel Norges största hotell Clarion Hotel The Hub, boutiquehotellet Amerikalinjen i Oslo, två stora Comfort hotell vid Arlanda flygplats och Copenhagen Airport och inte minst Centralposthuset i Köpenhamn. Det är krävande och det kostar, men det är riktigt och viktigt för oss att leverera på dagens behov och förväntningar, säger Silseth.

Vid utgången av 2017 hade Nordic Choice Hotels en hotellportfölj bestående av 188 hotell med tillsammans 33 406 hotellrum i Norden och Baltikum.

2018 öppnar starkt

Under 2018 börjar Nordic Choice Hotels att tertialvis sända ut statusrapporter omfattande bolagets redovisning för People, Planet och Profit. 2018 har startat starkt för bolaget. - 2018 års första tertial har överraskat positivt trots en utmanande utveckling på ett antal enskilda marknader. Resultatet är mycket positivt och vi ser att åtgärder och investeringar vi gjort har lönat sig. Vi har aldrig varit i närheten av liknande resultat tidigare och är väldigt nöjda med den här flygande starten året har börjat med, avslutar Silseth.

Tertialrapporterna hittar du här.

Mätenhet Resultat 2016 Resultat 2017 Förändring
Omsättning (mNOK) (drift) 9 096 9924 9,1%
EBITDA 702 756 7,7%
Resultat innan skatt 288 277 -3,5%
Mätenhet Resultat tertial 1, 2017 Resultat tertial 1, 2018 Förändring
Omsättning (mNOK) (drift) 2842 3209 12,9 %
EBITDA 25,4 121,5 484 %

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med 190 hotell och 16 000 anställda i Norden och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotel och Clarion Hotel, samt 20 fristående hotell. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.