Nordic Choice Hotels köper Hotel Amaranten

Nordic Choice Hotels köper Hotel Amaranten

Nordic Choice Hotels fortsätter den expansiva tillväxten i Stockholm och köper ett av Stockholms största hotell, Hotel Amaranten på Kungsholmen.  Efter köpet äger Nordic Choice fyra av de fem största hotellen i den svenska huvudstaden. Därutöver förvärvar koncernen Hotel Skt. Petri och Hotel Vesterbro i Köpenhamn. Nordic Choice Hotels tar över såväl egendomarna som driften från First Hotels.

- Vi har en ambition att vara nummer 1 i samtliga stora skandinaviska städer. Nu är vi ännu ett steg närmare att realisera den drömmen”, säger Petter A. Stordalen, ägare och styrelseordförande i Nordic Choice Hotels.

Störst i Stockholm

Hotel Amaranten ligger centralt på Kungsholmen i Stockholm. Hotellet har 461 rum, restaurang och bar, spa och pool. Nordic Choice Hotels är den största hotellaktören i Stockholm med hela 13 hotell inklusive Clarion Hotel Arlanda. Efter förvärvet av Hotel Amaranten äger också koncernen fyra av de fem största hotellen i Stockholm och satsningen fortsätter. I september öppnar Quality Hotel Friends vid den nya nationalarenan i Solna och Quality Hotel Globe kommer att fördubbla sin kapacitet till 524 rum under 2014.

- Stockholm är en av Europas mest spännande hotellmarknader. Med Hotel Amaranten och de nya hotellsatsningarna har vi stärkt vår position ytterligare i Stockholm”, säger Torgeir Silseth, vd för Nordic Choice Hotels.

Tar över flaggskeppshotell i Köpenhamn

Hotel Skt. Petri och Hotel Vesterbro blir de första hotellen i Danmark som Nordic Choice Hotels både äger och driver helt själva och kommer att vara basen för fortsatt expansion i Köpenhamn. Skt. Petri har 268 rum och är den danska huvudstadens ledande designhotell och blev så sent som 2010 utsett till Skandinaviens bästa affärshotell av CNBC. Hotel Vesterbro har 400 rum och är ett fullservicehotell med goda konferens- och mötesfaciliteter. Sedan tidigare har Nordic Choice Hotels tre franchisehotell i Köpenhamn; Clarion Collection Hotel Mayfair, Clarion Collection Hotel Neptun och Quality Hotel Dan.

- Skt. Petri och Vesterbro är hotell med en etablerad kundbas och stark position. Nordic Choice kommer in med en solid drifts-, marknads- och säljorganisation i ryggen. Vi är glada över vår expansion och ser fram emot att jobba tätt med hotellens anställda i vad som blir en historisk spännande skandinavisk resa”, säger Silseth.

Nordic Choice Hotels tar över driften av de nya hotellen den 1 juli 2013. Tills vidare kvarstår hotellen i First Hotels regi. Fullständig integrering av hotellen och omprofilering av varumärkena förväntas vara klart under hösten 2013.
Ro Sommernes v/advokat Henrik A. Christensen har varit rådgivare i processen.

För frågor kontakta:

Christine Viland, kommunikationsdirektör, tfn: +47 40 21 81 45
Bilder finns att hämta på: http://press.bindefeldab.se

Nordic Choice Hotels är Nordens största hotellkedja med 170 hotell och 9 250 anställda i Skandinavien och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotels, Quality Resort, Clarion Collection och Clarion, samt åtta unika hotellpärlor inom Nordic Hotels & Resorts. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.

Vera Bartholdsson

Presskontakt Creative PR Advisor +46 76 108 01 32