Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Migrationsverket om praktikplatser

I samarbete med Migrationsverket kommer Nordic Choice Hotels ta emot praktikanter till hotell runt om i Sverige. Syftet är att erbjuda de som nu flyr till Sverige en fot in på arbetsmarknaden samtidigt som hotellen får in nya talanger och kunskaper i sin verksamhet.

Samarbetet med Migrationsverket är ett försök som i första vändan startar med ett 40-tal praktikanter på 18 hotell i Sverige. Faller projektet väl ut så är avsikten att utöka antalet praktikplatser och hotell.

- Vi har ett stort behov av personal till våra hotell och här ser vi en möjlighet att både ge de som inget annat önskar än att komma in i det svenska samhället och ut i arbetslivet en fot in på arbetsmarknaden samtidigt som vi själva får in nya kompetens och nya erfarenheter i vår verksamhet. Det här är en win-win för alla parter, säger Ann Ekengren, HR-chef Nordic Choice Hotels Sverige.

Praktikanterna väljs ut utifrån kompetens och vilka behov man har från hotellens sida. På hotellen får varje praktikant en personlig handledare och mentor som kommer hjälpa personen till rätta och ser till att det blir en bra tid på hotellet. Praktiken varar i fyra månader och förhoppningen är att praktiken kommer leda till ett arbete på hotellet.

- Det här är ett bra initiativ av Nordic Choice Hotels att erbjuda våra asylsökande möjligheten att snabbt få komma in i samhället genom att erbjuda praktikplatser. Vi vet hur mycket det betyder för våra asylsökande att de får en meningsfull väntan, säger Martin G Johansson på Migrationsverket.

Samarbetet kickade igång under gårdagen då 10 stockholmshotell träffade 30 personer. Två personer är dessutom sedan tidigare redan igång med praktik vid ett av Nordic Choice Hotell.

I samarbetet deltar hotell på följande orter: Helsingborg, Malmö, Kristianstad, Stenungsund, Göteborg, Stockholm, Nacka, Linköping, Uppsala, Skellefteå, Sundsvall och Luleå.

För mer information kontakta:
Ann Ekengren, HR-chef Sverige Nordic Choice Hotels, 070-922 64 13
Martin G Johansson, teamledare Migrationsverket, 010-48 589 19

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med 184 hotell och 13 000 anställda i Skandinavien och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotel, Quality Resort, Clarion Collection och Clarion Hotel, samt 11 fristående hotell. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.