Nordic Choice Hotels i samarbete med Rådgivningsbyrån kring migrationsrättsfrågor

Nordic Choice Hotels har ingått ett samarbete med Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar i Sverige samt den norska organisationen NOAS (Norsk organisasjon for asylsøkere) om rådgivning och bistånd till medarbetare som riskerar utvisning från Sverige och Norge. Samarbetet har fått namnet Ali-hjälpen och är uppkallat efter en medarbetare på Clarion Hotel Wisby som riskerat utvisning.

Syftet med Ali-hjälpen är att kunna bistå bolagets chefer som behöver rådgivning och hjälp i samband med att medarbetare av olika skäl riskerar utvisning. Ali-hjälpen är tänkt att säkerställa så att myndigheterna får bästa möjliga underlag för att kunna göra en korrekt bedömning.

- Vi är ett företag som är stolta över att hjälpa människor in på arbetsmarknaden och därmed ge dem en första rad i sina CV:n. Detta är inte minst viktigt för människor som just kommit till Norden och både behöver en bra introduktion till sitt nya hemland och möjlighet att integreras. De senaste åren har vi haft möjlighet att ge många nyanlända praktik och sedan jobb. Några av dessa riskerar utvisning. Med Ali-hjälpen gör vi allt vad vi kan för att ge dem ett bra stöd och säkerställa så att de får sin sak prövat på bästa möjliga sätt så att vi förhoppningsvis får behålla våra uppskattade medarbetare, säger Petter A Stordalen, grundare av Nordic Choice Hotels och Ali-hjälpen.

Ali-hjälpen består i att Nordic Choice Hotels bidrar med rådgivning via Rådgivningsbyrån i Sverige och NOAS (Norsk organisasjon for asylsøkere) i Norge kring asyl-, arbets- och uppehållstillstånd. Samarbetet består också av utbildning av chefer på hotell och huvudkontor.

- Migrationsrätten är ett komplicerat område där beslut har en enorm påverkan på människors liv. Ovisshet och brist på information leder ofta till oro. Därför är det viktigt att ha tillgång till kompetent stöd kring de här frågorna. I vårt samarbete hanterar vi de här utmaningarna gemensamt, säger Erica Molin generalsekreterare för Rådgivningsbyrån.

Ali-hjälpen har varit tillgänglig för Nordic Choice Hotels medarbetare sedan januari 2018 och samarbetet med Rådgivningsbyrån och NOAS träder i kraft i april 2018.

Fakta Rådgivningsbyrån:
Rådgivningsbyrån är en ideell förening som har verkat sedan år 1991. De erbjuder juridisk rådgivning i migrationsrättsfrågor med särskilt fokus på asyl. De åtar sig uppdrag som offentligt biträde och driver även som ombud rättsprocesser både nationellt och internationellt. De håller föreläsningar i migrationsrättsfrågor, deltar i flyktingdebatten och är med och skapar opinion för en rättssäker asylprocess.

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med 190 hotell och 16 000 anställda i Norden och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotel och Clarion Hotel, samt 20 fristående hotell. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.