Harald Bjugstad-Holm, ny hållbarhetsdirektör på Nordic Choice Hotels. Bild: Nordic Choice Hotels.

Nordic Choice Hotels får ny hållbarhetsdirektör

Nordic Choice Hotels har anställt Harald Bjugstad-Holm som ny direktör för hotellkoncernens miljö- och hållbarhetsarbete - We Care. Bjugstad-Holm kommer närmast från den norska finans- och försäkringskoncernen Storebrand, där han arbetat med hållbarhetsfrågor kopplade till ekonomisk lönsamhet och affärsutveckling.

- Hotellbranschen är en väldigt spännande bransch och med 16 000 medarbetare och närmare 200 hotell har Nordic Choice Hotels en enorm påverkanskraft. Hållbart resande blir allt viktigare och vi ser att människor blir alltmer medvetna om detta. Jag gläder mig till att börja arbeta i ett företag som kommit så långt i sitt hållbarhetsarbete och ser fram emot att vidareutveckla vår hållbarhetsstrategi för att stärka Nordic Choice Hotels konkurrenskraft ytterligare, säger Harald Bjugstad-Holm.

Nordic Choice Hotels arbetar kontinuerligt med att minimera verksamhetens klimatpåverkan. Genom rekryteringen av Harald Bjugstad-Holm är förhoppningen att fortsätta arbeta offensivt i frågan och sätta nya mål för hotellkoncernens hållbarhetsarbete framöver.

- Harald har en väldigt spännande bakgrund och bred erfarenhet av hur företag kan ansvara för sin miljöpåverkan. Ännu viktigare är hans personliga engagemang för den här typen av livsviktiga frågor. Tillsammans kommer dessa egenskaper att tillföra Nordic Choice mycket värdefull kompetens i vårt arbete med att säkerställa att vi uppfyller vårt löfte om att erbjuda de mest hållbara gästupplevelserna, säger Torgeir Silseth, VD Nordic Choice Hotels.

Nordic Choice Hotels har valt sex olika fokusområden för sitt hållbarhetsarbete: Mångfald; etisk och hållbar handel i leverantörskedjorna; globalt samhällsansvar genom att bekämpa trafficking; god, hälsosam och hållbar mat; lokalt samhällsansvar i grannskapet samt en miljövänlig drift av hotellen. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001 och arbetar målinriktat för att minska förbrukningen av vatten, matavfall, energi, transport av varor och användningen av kemikalier.

- Det arbete som Nordic Choice Hotels hittills har gjort visar att företaget vågar gå i bräschen och ta en tydlig ställning i viktiga frågor. Detta är en mycket bra utgångspunkt när vi nu blickar framåt mot 2030 då FN:s hållbarhetsmål ska vara uppnådda. Nordic Choice Hotels har alla förutsättningar för att vara en global ledstjärna i detta arbete, och jag ser fram emot att kavla upp ärmarna och sätta igång, säger Bjugstad-Holm.

Nordic Choice Hotels har varit drivande i branschen när det gäller hållbarhetsfrågor. Bland annat genom att införa krav på MSC -och ASC-certifiering av fisk, ha världens första palmoljefria hotell samt ge de gäster som bor mer än en natt möjligheten att välja bort att få sitt hotellrum städat mot att hotellet i stället donerar pengar till UNICEF.

- Vi är stolta över de insatser våra medarbetare gör varje dag. Detta är dock ett område där vi hela tiden måste förnya oss och bli bättre. Dessutom är det helt avgörande att vi når fram till gästerna med vårt budskap, och det har Harald mycket värdefull erfarenhet av, avslutar Torgeir Silseth.

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med 190 hotell och 16 000 anställda i Norden och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotel och Clarion Hotel, samt 20 fristående hotell. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.