Nordic Choice Hotels erbjuder säkra konferenser och ett säkert sommarlov

Nordic Choice Hotels erbjuder säkra konferenser och ett säkert sommarlov

Genom strikta åtgärder mot smittospridning är Nordic Choice Hotels redo att möta den växande efterfrågan på möten och evenemang som under våren fått skjutas upp. Samtidigt förbereder sig hotellen för en annorlunda och lugnare sommarsäsong.

Under en lång period av “undantagstillstånd” har Nordic Choice Hotels arbetat för att kunna erbjuda hotellvistelser i enlighet med myndigheternas restriktioner. Samtidigt har alla riktlinjer och rutiner för infektionskontroll reviderats vilket har resulterat i konceptet ”Safe Stay”.

- Väl etablerade och inarbetade säkerhetsrutiner och åtgärder har alltid varit en prioritering för oss, men i en tid som denna är det oerhört viktigt för oss att synliggöra för våra gäster hur vi tar infektionsskydd på högsta allvar. Nu är vi väl förberedda för sommaren och vi ser fram emot att ge ressugna nordbor en trygg och säker sommarsemester hos oss, säger Torgeir Silseth, koncernchef för Nordic Choice Hotels.

Öppnar dörrarna för konferenser

Genom att både följa säkerhetsrutinerna och framhäva vikten av "Safe Stay" för gästerna har hotellgruppen också kunnat förbereda sig för att kunna genomföra konferenser och evenemang som under våren fått skjutas upp. Genom att följa myndigheternas rekommendationer så kan nu affärsmöten och konferenser genomföras på ett tryggt och säkert sätt.

- Vi har stora lokaler och rum som gör att vi enkelt kan följa enmetersregeln. Det innebär att vi nu kan organisera både små och stora konferenser samtidigt som vi följer myndigheternas rekommendationer. Vi har redan arrangerat flera möten på hotellen och vi märker att många känner ett behov av att innan sommaren genomföra de arrangemang de under våren fått skjuta på, säger Silseth.

Gästerna blir infektionsinspektörer

För att säkerställa en säker hotellvistelse har Nordic Choice Hotels lagt extra vikt vid kvalitetsuppföljning. Därför kommer ett antal gäster nu att rekryteras för att följa upp så att rutinerna följs och därmed säkra hotellen. I de fall brister rapporteras så ska hotellen snabbt genomföra nödvändiga förbättringsåtgärder.

- Vi ska vara det mest öppna och transparenta hotellföretaget. Det gäller också i dessa tider. Vårt nya ambassadörsprogram ska förutom hotellens egna kontroller bidra till att säkra hotellupplevelsen och bidra till att gästerna känner att de blir lyssnade på och kan bidra till att alla kan känna sig säkra och trygga när de är på resa, säger Harald Bjugstad-Holm, chef för hållbarhet på Nordic Choice Hotels.

Digitala möjligheter

Många av Nordic Choice Hotels digitala gästlösningar kan också användas för att förebygga smitta. Genom bolagets egna app kan gästerna boka, checka in och ut, samt öppna dörrar och hissar via telefon på många av hotellen.

- Det här är digitala lösningar som har utvecklats för att möta det växande behovet av smidiga resor för våra gäster. I dessa tider så ser vi också att dessa lösningar underlättar för att hålla distans och undvika trängsel, avslutar Torgeir Silseth.

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med över 200 hotell i Norden och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort Hotel, Quality Hotel, Clarion Hotel och Clarion Collection samt 34 fristående hotell och longstaybolaget Strawberry Living. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.