Katalin Paldeak, COO Nordic Choice Hotels. Bild: Nordic Choice Hotels.

Nordic Choice Hotels bekräftar statistik från Tillväxtverket: Ökning av antalet utländska gäster sommaren 2018

Antalet utländska gästnätter ökade i Sverige under sommaren 2018. Det visar statistik från Tillväxtverket. Hotellkedjan Nordic Choice Hotels är inget undantag. Mellan juni och augusti ökade såväl antalet internationella som svenska hotellgäster jämfört med samma period i fjol.

- Vi kan inte kalla sommaren annat än en succé! Vi tog stora marknadsandelar på alla de större destinationerna i sommar. Att det gick bra beror på en blandning av både externa och interna faktorer. De externa faktorerna så som kronkursen och det vackra vädret var positivt för vår utveckling. Det blev billigare för utländska resenärer att vara i Sverige, samtidigt som det blev dyrare för oss svenskar att semestra utomlands. Vår slutsats angående det fina varma vädret är att det bidrog till att fler valde att semestra i Sverige, säger Katalin Paldeak, COO Nordic Choice Hotels.

Medan Tillväxtverket skriver i sin rapport att de svenska gästnätterna generellt sett minskade ökade antalet gäster från Sverige med 3 procent på hotellkedjans hotell runtom i landet, jämfört med sommaren 2017.

- Antalet sålda rum ökade på de flesta marknaderna i somras. Under sommaren hölls det flera konserter på de större arenorna i Stockholm och Göteborg vilket var en starkt bidragande faktor till fler gäster på våra hotell. En uppgång som vi gläder oss extra mycket åt eftersom många av våra större hotell finns i dessa städer, säger Katalin Paldeak.

Tillväxtverket meddelar i sin rapport att trenden med fler gästnätter från USA förstärks. Även på hotellen inom Nordic Choice Hotels fortsätter USA att gå framåt. Också antalet gäster från de flesta länder i Europa ökar. Ökad mångfald på hotellen ses som en av nycklarna till framgången.

- Vårt mångfaldsarbete ger oss en speciell identitet. Det har visat sig att en homogen arbetsmiljö oftast inte är någon bra miljö och vi vet att företag med mångfald bland medarbetarna tenderar att vara mer lönsamma, avslutar Katalin Paldeak.

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med 190 hotell och 16 000 anställda i Norden och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotel och Clarion Hotel, samt 20 fristående hotell. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.