​Nordic Choice Hotels anställer robotarna Callidus och Callida

​Nordic Choice Hotels anställer robotarna Callidus och Callida

Med hjälp av syskonrobotarna Callidus och Callida skärper Nordic Choice Hotels servicen och erbjuder hotellgästerna en helt ny hotellupplevelse.

- Vår huvuduppgift är att ta hand om våra gäster och det är där våra medarbetare ska lägga huvuddelen av sin arbetstid. Callidus och Callida ska hjälpa hotellen med processer som gästerna vanligtvis inte ser, och därmed frigöra tid som bättre kan användas till att skapa bra gästupplevelser, säger Bjørn Arild Wisth, vice koncernchef Nordic Choice Hotels.

Syskonrobotarna Callidus och Callida, som är genusformerna av ordet smart på latin, är Robotic Process Automation- eller RPA-agenter. De kommer jobba för alla hotellen inom Nordic Choice Hotels. En av de viktigaste sakerna de kommer att göra till en början är att eliminera den manuella processen med att lägga in namn i gruppbokningar samt att bistå med efterregistrering av Nordic Choice Club-poäng.

10 000 timmar sparas

I snitt använder Nordic Choice Hotels medarbetare 16 sekunder för att manuellt skriva in deltagare och koppla rum till varje namn i en konferensbokning. Callida och Callidus automatiserar processen och reducerar riskerna för fel. Tillsammans förväntas robotarna spara upp till 10 000 arbetstimmar om året för Nordic Choice Hotels medarbetare.

- Robotar kan göra många saker bättre än vi människor som avancerade beräkningar,långa processer och komplicerade analyser. Det ska vi dra nytta av. Samtidigt har man fortfarande inte uppfunnit en robot som på ett tillfredsställande vis kan bjuda på en kopp kaffe, ge någon ett varmt leende eller se människors behov. Människor är och kommer fortsatt vara vår allra viktigaste resurs även i framtiden, säger Wisth.

Callidus och Callida kommer jobba för alla hotellen i Nordic Choice Hotels. De tillträder sina positioner i maj.

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med 190 hotell och 13 000 anställda i Norden och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotel och Clarion Hotel, samt 20 fristående hotell. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.