​Nordic Choice Hotels är Sveriges hbtq-vänligaste arbetsplats

​Nordic Choice Hotels är Sveriges hbtq-vänligaste arbetsplats

Fackförbundet Unionen verkar för ett öppet arbetsliv och prisar nu 2016 års hbtq-vänligaste företag – Nordic Choice Hotels. I nomineringen står det bland annat att Nordic Choice Hotels bedriver ett ambitiöst arbete för lika rättigheter och möjligheter oavsett sexuell läggning, könsidentitet och könsuttryck.

Unionens hbtq-pris har delats ut sedan år 2011 och några av de tidigare vinnarna är Sodexo, Ving och Systembolaget.

– Lika rättigheter och möjligheter liksom rätten att vara sig själv på jobbet är fackliga kärnfrågor, säger Peter Hellberg, Unionens1:e vice ordförande. Genom att dela ut detta pris vill vi lyfta goda och lärande exempel som kan inspirera andra att arbeta för ett inkluderande och öppet arbetsliv.

– Det här är ett pris som värderas högt, och jag är otroligt stolt och glad å Nordic Choice Hotels vägnar. Ett öppet och inkluderande arbetsklimat främjar trivsel, hälsa och arbetsglädje, och är något jag vet många av våra medarbetare verkligen brinner för, däribland jag själv. Jag är väldigt tacksam för att vårt arbete blir uppmärksammat och speciellt då det är en av våra egna medarbetare som har nominerat oss till priset, säger Petter A. Stordalen, ägare och styrelseordförande i Nordic Choice Hotels.

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med 184 hotell och 13 000 anställda i Skandinavien och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotel och Clarion Hotel, samt 15 fristående hotell. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.