Nordic Choice Hotels är Sveriges bästa arbetsplats i resebranschen

I världens största arbetsplatsstudie så kammade igår kväll Nordic Choice Hotels hem segern som Sveriges bästa arbetsplats i resebranschen. Dessutom utsågs driftsdirektör Susanna Ståhl till Sveriges bästa kulturbärare.

- Det är fantastiskt att det hårda arbete som vi gör för att få våra anställda att växa och må bra uppmärksammas. Vi är oerhört stolta över vårt kulturarbete och den här segern kommer vi fira med våra anställda, säger Nordic Choice Hotels HR-direktör Tone Odvold Ålhus.

Sveriges bästa arbetsplats är ett pris som delas ut av Great Place to Work. Företaget genomför årligen världens största arbetsplatsstudie i 45 länder över hela världen. Priset delas ut i tre kategorier: små, mellanstora och stora organisationer. Det var i kategorin stora organisationer som Nordic Choice Hotels igår fick ta emot priset som Sveriges trettonde bästa arbetsplats och blev därmed bäst i resebranschen.

Listan över Sveriges bästa arbetsplatser baseras på en medarbetarundersökning som Great Place to Work skickar ut till slumpvist utvalda medarbetare inom företaget. Undersökningen ber medarbetaren ta ställning till påståenden om arbetsplatsen. Utöver detta görs en kulturanalys där företagen ombeds beskriva hur de hanterar rollen som arbetsgivare.

- Vi är ett expansivt företag som lever på att dagligen ta hand om och ge våra gäster på hotellen den absolut bästa servicen. För att lyckas med detta krävs att vår personal mår bra och får förutsättningar att växa inom företaget och inte minst att de har kul på jobbet. Det är ett ständigt pågående arbete och den här utmärkelsen ger oss än mer kraft att fortsätta utveckla, säger Tone Odvold Ålhus.

Igår utsågs också Great Place to Work Årets Kulturbärare. Det är en person som prisas för sitt agerande och arbete där de lever efter sina värderingar och bidrar till att inspirera sina kollegor och bygger starka arbetsplatskulturer. Bland de nominerade utsågs Susanna Ståhl till vinnare. Ståhl arbetar inom Nordic Choice Hotels som driftsansvarig för hotellverksamheten inom hotellkedjan Quality Hotel.

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med 190 hotell och 13 000 anställda i Norden och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotel och Clarion Hotel, samt 20 fristående hotell. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.