Comfort Hotel Copenhagen Airport.

​Nordeuropas största flygplatskonferenscenter har öppnat

Nordic Choice Hotels höjer ribban för internationella konferenslokaler med öppnandet av Comfort Hotel Copenhagen Airport intill hotellkoncernens befintliga Clarion Hotel. Gästerna får hela 66 000 kvadratmeter att ta del av fördelade på närmare 1000 hotellrum, en gigantisk kongresshall och 33 mötesrum enbart fyra minuters promenad från flygplatsterminalen.

Äntligen får Copenhagen Airport ett stort budgethotell. Comfort Hotel Copenhagen Airport är dock allt annat än någonting vanligt för även om hotellet erbjuder plånboksvänliga rum så är det tydligt fokus på modern inredning med en personlig twist och hotellet har ett överflöd av faciliteter - mycket mer än vad man vanligtvis förväntar sig av ett budgethotell.

– Comfort Hotel Copenhagen Airport är ett budgethotell men långt ifrån vad människor kan förvänta sig. På vårt hotell kan gästen spela pingis i lobbyn, arbeta vid våra stora community tables framför barceptionen eller njuta av utsikten över Öresund eller flygplatsen från skybaren på 10:e våningen. Med andra ord, det här är inte bara en plats att bo på, det är en plats att utforska, säger Jesper Olesen, Cluster General Manager för Comfort Hotel Copenhagen Airport och Clarion Hotel Copenhagen Airport.

På Copenhagen Airport är man entusiastiska över tillskottet av hotellrum och konferensytor:

– Med detta nya hotell och mötesfaciliteterna så kommer Danmark och Copenhagen Airport att bli ännu mer attraktiva som destination - inte minst för mötes- och konferensindustrin, som precis som flygbranschen nu måste startas om efter pandemin, säger Peter Krogsgaard, Vice President for Commercial & Passenger Journey at Copenhagen Airport.

En internationell mötesplats
The Hangar, som är namnet på hotellets konferenslokal, är den största konferenslokalen med direktanslutning till en flygplats i norra Europa. Den är på 3900 kvadratmeter inklusive en stor konferenssal på 2500 kvadratmeter. Tillsammans kan nu Nordic Choice Hotels erbjuda 66 000 kvadratmeter och närmare 1000 hotellrum med The Hangar, Comfort Hotel Copenhagen Airport och Clarion Hotel Copenhagen Airport.

– Detta kommer att bli Nordens nya knutpunkt. För alla oss nordbor som älskar Köpenhamn kan det inte vara bättre eller enklare. Vi kan hoppa på ett plan, landa på flygplatsen, få vårt bagage och anlända till hotellet på fyra minuter. Och med bara 13 minuter på tunnelbanan kan vi vara i hjärtat av underbara Köpenhamn. Om det är något som pandemin har gjort klart för mig så är det hur mycket jag saknar Köpenhamn. Den här staden har allt vi drömmer om nu såsom en unik atmosfär, fantastiska restauranger, ett stort kulturutbud och naturligtvis danskarna. Och för att toppa det hela så ligger hotellen i närheten av Amager Beach, den nordiska motsvarigheten till Gran Canaria. Vad mer kan man önska sig, säger Petter Stordalen, grundare av Nordic Choice Hotels.

Även ifall resorna fortfarande är få till följd av pandemin så ser Jesper Olesen fram emot att ta anläggningen i bruk:

– Vi kommer att erbjuda något som ingen annan gör på grund av vårt unika läge och den gemensamma kapacitet vi kan erbjuda. Det kommer naturligtvis att dröja ytterligare en stund innan vi kommer att se internationella konferenser på en nivå som innan pandemin. Under tiden kan vi dock glädja oss över att de danska företagen redan visar intresse för anläggningen för hösten och med 3900 kvadratmeter så blir det enkelt att vara värd för säkra och trygga evenemang med mycket avstånd mellan deltagarna.

Om Comfort Hotel Copenhagen Airport

Comfort Hotel Copenhagen Airport är en del av Nordic Choice Hotels. Hotellet har 605 rum, en skybar på 10:e våningen med utsikt över Öresund och flygplatsen, ett stort lobbyområde med möjlighet att arbeta på språng samt fem mötesrum och nordeuropas största konferenslokal i direkt anslutning till en flygplats.

Nordic Choice Hotels är en av de största hotellbolagen i Norden med över 200 hotell i Norden och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort Hotel, Quality Hotel, Clarion Hotel och Clarion Collection, samt 34 fristående hotell samt longstaybolaget Strawberry Living.

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med över 200 hotell i Norden och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort Hotel, Quality Hotel, Clarion Hotel och Clarion Collection samt 34 fristående hotell och longstaybolaget Strawberry Living. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.