Mjölbyföretaget Food for Progress utsedda till östra Sveriges mat- och hållbarhetshjältar

Idag korades Mjölbyföretaget Food for Progress I Östergötland till östra Sveriges mat- och hållbarhetshjältar vid en tillställning på Quality Hotel Ekoxen i Linköping. Det var efter en tävling som pågått i Sverige och Norge under våren som de regionala vinnarna av Local EAT Award nu utsetts och har chansen till 100 000 kronor och ett mentormöte med entreprenören Petter A Stordalen.

Under våren har Nordic Choice Hotels sökt efter en aktör som arbetar för en mer hållbar och hälsosam matindustri. Jakten efter dessa aktörer har skett i en tävlingsform där manade kunnat ansöka om priset. Tävlingen har pågått i Sverige och Norge och i dessa båda länder utses nu totalt tio vinnare.

Efter juryns genomgång av bidragen har Food for Progress utsetts till regional vinnare för östra Sverige.

- Jag är väldigt glad över att idag fått kora Food for Progress till regionala vinnare av Local EAT Award här i östra delen av landet. De har en spännande produkt som de och hela regionen ska vara stolta över. De hjälper oss att äta världen lite bättre för varje tugga med sitt gröna alternativ till kött, säger Antonio Da Costa, VD Quality Hotel Ekoxen i Linköping.

Det vinnande företaget har utvecklat en ny generation sojaprotein med en konsistens, smaker och ett visuellt tilltal och positionering som är tänkt att fresta köttätare att välja vegetariskt alternativ. De soja som används bidrar inte till regnskogsskövling eller bygger på utsäde som är genmodifierat.

Då produkterna är helt bönbaserade menar företagets Anders Wallerman att de har extremt låg klimatpåverkan. Hela det gröna proteinskiftet som Food for Progress driver handlar om att använda resurserna på jorden effektivt med målet att alla ska bli mätta när vi når 9 miljarder människor 2050.

-Med tilltalet Epic Veggie Eating förser vi marknaden med produkter som är bra ur såväl närings- som hållbarhetsperspektiv. Det bästa konsumenter kan göra är att bjuda sina vänner på mat. Sprida kännedomen om bra produkter genom att äta gott och snacka om dem. Lustfyllt rakt av en! Det är grym metod för att driva utveckling, säger Anders Wallerman.

Företaget Food for Progress jobbar även aktivt med utveckling av det svenska jordbruket tillsammans med bönder och forskare. Detta genom kommande lanseringar inom varumärkena Oumph! och Beat.

Food for Progress går nu vidare till en final i Stockholm den 1-2 juni där huvudvinnaren av Local EAT Award utses på det internationella arrangemanget EAT Stockholm Food Forum som samlar globala aktörer inom näringsliv, akademi och politik, Vinnaren av Local EAT Award vinner 100 000 kronor, mentormöte med entreprenören Petter A Stordalen.

Tävlingen har pågått i fem regioner i Sverige där östra Sverige är en av dessa. För mer information om Local EAt Award besök tävlingens hemsida.

För mer information kontakta:
Antonio Da Costa, VD Quality Hotel Ekoxen, 078-33 70 01
Anders Wallerman, Food for Progress, 070-305 33 00

Regioner

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med 179 hotell och 12 500 anställda i Skandinavien och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotel, Quality Resort, Clarion Collection och Clarion Hotel, samt 10 fristående hotell. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.