Kvinnors entreprenörskap i centrum när Nordic Choice Hotels serverar kaffe

Kvinnors entreprenörskap i centrum när Nordic Choice Hotels serverar kaffe

I ett samarbete mellan Nordic Choice Hotels och kafferosteriet Löfbergs så serveras under mars månad ett särskilt framställt kaffe till hotellgästerna. Kaffet är resultatet av en ambition att stötta kvinnliga bönder och samtidigt bidra till att ställa om produktionen till att bli hållbart.

Sedan 2016 samarbetar Nordic Choice Hotels och kafferosteriet Löfbergs om ett projekt som syftar till att minska användningen av bekämpningsmedel i kaffeframställningen och istället servera ekologiskt kaffe. Valet av att ekologiskt kaffe har resulterat i att Nordic Choice Hotels, som serverar 2 900 koppar ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe per timme, bidragit till en minskad användning av bekämpningsmedel med över 5 ton och minskad användning av konstgödsel med över 50 ton. Kaffet är dessutom klimatkompenserat.

Samarbetet utvecklas nu till att också bidra till att stötta kvinnliga kaffebönder i Honduras. Entreprenörerna får extra ekonomisk stöttning i att ställa om sitt jordbruk till ekologisk produktion och får utbildning i ekologiska metoder för gödsling, kompostering och hur sjukdomar som kaffeplantorna kan drabbas av behandlas. Dessutom har de som deltagit i projektet fått språkutbildning och fått hjälp i att utveckla verksamheten vidare.

- Det här är resultatet av en gemensam ambition mellan oss och Löfbergs om att ställa om kaffeproduktionen till att bli ekologisk samtidigt som vi hjälper fram duktiga och drivna kvinnliga entreprenörer och ser till att de får bättre betalt för den verksamhet de driver. Vi i Norden älskar kaffe och genom den här typen av projekt så kan vi bidra till att våra gäster kan fortsätta njuta av drycken med gott samvete, säger Nordic Choice Hotels hållbarhetsdirektör Harald Bjugstad-Holm.

- Det är mycket inspirerande att få samarbeta med en så ansvarstagande partner som Nordic Choice Hotels. Utan kunder som är villiga att betala lite mer för kaffet skulle vi inte kunna göra hållbara affärer. Att i partnerskap knyta ihop värdekedjan i gemensamma utvecklingsprojekt med kaffeodlare är extra inspirerande och rimmar väl med Löfbergs syfte - To make people belong together, sier Eva Eriksson Kvalitets- och Hållbarhetsdirektör i Löfberg.

Fakta:

• Kaffet är ekologiskt och Fairtrademärkt.
  • 100% Arabica, odlat 1300-1700 meter över havet.
  • Smaksbeskrivning: Ett fylligt och smakrikt kaffe med toner av russin, körsbär och mörk choklad
  • Kaffet är en Limited edition som går under namnet COMSA - Bara för Nordic Choice Hotels