Nordic Choice Hotels lanserar ny mobilapp.

Kraftigt ökande mobiltrend bland skandinaver

På ett år har hotellbokningar via mobilen fyrdubblats för Nordic Choice Hotels. För att förenkla för gästerna lanserar därför Nordic Choice Hotels som första nordiska hotellbolag en helt ny app.

Sedan lanseringen av mobila nätsidor i december 2015, har trafiken från mobiltelefon till choice.se ökat med mer än 400 procent. Den kraftiga ökningen hänger samman med gästernas ökande mobilanvändning och ett enklare användargränssnitt på sidorna.

- Gästernas önskningar är vår lag! Medan trafiken till Nordic Choice Hotels webbsidor från datorer och tablets håller sig stabil, har trafiken från mobiler skjutit i höjden. Mobiltrafiken står nu för hela 41 procent av trafiken till webbsidorna. Utvecklingen pekar i en riktning som tyder på en stadigt ökande mobilanvändning och vi jobbar därför stenhårt för att svara upp mot gästernas preferenser. Att vi nu som första nordiska hotellbolag lanserar en egen mobilapp är ett exempel på det, säger Nordic Choice Hotels ägare och styrelseordförande Petter A Stordalen.

Hotellvistelsen i fickan
Appen är utvecklad av Nordic Choice Hotels och gick rätt in med en topplacering över reseappar i App Store. Gästerna kan nu boka besöket direkt i appen, checka in och ut och få en enkel överblick över kommande hotellbesök.

Gästen får dessutom direkttillgång till all information som rör medlemskapet i Nordic Choice Club och får först erbjudanden och nya tjänster. Appen kommer under 2017 uppdateras med fler funktioner bland annat att gästen själv får möjlighet att vid bokningstillfället välja vilket rum de vill bo i.

- Hela syftet med appen är att göra livet lättare för våra gäster. Gästerna ska kunna boka och betala för hotellbesöket, få kvitto direkt i mailen, hålla sig uppdaterade kring sitt medlemskap och ha all kontaktinformation till hotellet lättillgängligt. Bara det bästa är gott nog för våra gäster, säger Lisa Farrar, Chief Digital Officer för Nordic Choice Hotels.

Appen är tillgänglig för iOS-användare i App Store under namnet Nordic Choice Hotels.

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med 190 hotell och 13 000 anställda i Skandinavien och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotel och Clarion Hotel, samt 20 fristående hotell. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.