Jakten på Sveriges främsta matentreprenör är igång

Jakten på Sveriges främsta matentreprenör är igång

Sverige är ett av världens mest innovativa länder. Det är utgångspunkten när Nordic Choice Hotels, Företagarna och EAT nu ger sig ut på jakt efter de bästa lösningarna för god, hälsosam och hållbar mat.

Local EAT Award söker Skandinaviens främsta matentreprenörer och korar den bästa idén inom mat, hälsa och hållbarhet. Vinnaren får 100 000 kronor, ett mentormöte med Petter A. Stordalen och deltagande på EAT Stockholm Food Forum 13-14 juni. Bakom tävlingen står Nordic Choice Hotels, Företagarna, NHO och EAT.

- Världen förändras snabbare än någonsin vilket utmanar traditionella verksamheter och skapar nya behov. Det har därför aldrig varit viktigare att uppmuntra och hitta superkrafterna som kan tackla de nya utmaningarna. Local EAT Award är vårt bidrag till att ge hungriga entreprenörer de bästa förutsättningarna för att nå ut med sina lösningar kring mat, hälsa och hållbarhet, säger Torgeir Silseth, koncernchef för Nordic Choice Hotels.

Local EAT Award startar idag den 30 mars och pågår fram till den 6:e maj. I första omgången koras fem regionala vinnare i Sverige och fem i Norge. I omgång två utses en nationell vinnare bland dessa och de två bidragen representerar sina respektive länder på finalen under EAT Stockholm Food Forum den 13-14 juni. Där koras huvudvinnaren av Local EAT Award som får 100 000 kronor och ett mentormöte med entreprenören Petter Stordalen med syfte att ge den vinnande verksamheten ökade möjligheter att växa.

Svensk partner för Local EAT Award är organisationen Företagarna.

- Företagarna vill med vårt arbete med Local EAT Award lyfta fram och hylla företagande hjältar som hittar innovativa och smarta lösningar för en hållbar framtid, säger Eva Cooper, regionchef Företagarna.

På EAT Stockholm Food Forum får de nationella vinnarna möjlighet att knyta kontakt med de viktigaste globala nyckelpersonerna i matbranschen samt få värdefulla inspel till sin verksamhet.

- EAT:s arbete handlar om att främja ny tvärvetenskaplig forskning om sammanhangen mellan mat, hälsa och miljö, och omsätta kunskap i praktik – genom politikutveckling och näringslivsutveckling, samt medvetenhet kring riktiga val av mat för oss som konsumenter. Tallriken är inte bara vägen till hållbar utveckling, ett stabilt klimat och förbättra vår kollektiva hälsa, det är också nyckeln till morgondagens affärsmöjligheter, något Local EAT Award visar fantastiskt exempel på, säger Gunhild Stordalen grundare och styrelseordförande EAT Foundation.

Local EAT Awards jury består av Nordic Choice Hotels ägare Petter Stordalen, Företagarnas administrativa chef Kristina Kaup Elford och Line Gordon som är Deputy Science Director på Stockholm Resilience Centre och medlem av Board of Directors för EAT Foundation.

Mer information om tävlingen, kriterierna och priset på www.eatforum.org.

För mer information kontakta:
Kenneth Hultgren, projektledare Local EAT Award Sverige, tfn: 070-695 85 90
Eva Cooper, regionchef Företagarna, tfn: 07o-810 17 83

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med 184 hotell och 13 000 anställda i Skandinavien och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotel, Quality Resort, Clarion Collection och Clarion Hotel, samt 15 fristående hotell. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.