Nordic Choice Hotels bidrar till UNICEF:s viktiga arbete i Ukraina.

Insamlingsrekord när hotellgäster och Nordic Choice Hotels bidrar till barn och familjer i Ukraina

På rekordtid har hotellgäster, anställda och Nordic Choice Hotels som bolag bidragit med över 1,5 miljoner kronor till barn och familjer drabbade av kriget i Ukraina. Aldrig tidigare har bolagets insamlingar på så kort tid resulterat i sådan generositet.

Måndagen den 28 februari lanserade Nordic Choice Hotels ett initiativ i samarbete med UNICEF. Initiativets syfte är att samla in pengar för att stödja barn och familjer som drabbats av kriget i Ukraina.

Efter bara en vecka har mer än 1,5 miljoner kronor samlats in. Medlemmarna i lojalitetsklubben Nordic Choice Club har skänkt över 15 miljoner bonuspoäng till ett värde av 500 000 kronor. Utöver detta har hotellgäster och anställda och Nordic Choice Hotels som bolag samlat in 1 000 000 kronor.

– Vi ser ett krig rasa i vår del av världen och det har skapat en känsla hos oss alla att vilja bidra och göra livet bättre för de som nu kämpar för sitt land, sina familjer och vänner. Generositeten känner inga gränser och jag är oerhört glad och överväldigad över att vi på så kort tid samlat in så mycket pengar. Pengar som kommer från generösa hotellgäster, anställda och skänkta medel från oss som bolag. Redan nu har insamlingen överträffat alla förväntningar och jag vet att detta bara är början, säger Nordic Choice Hotels koncernchef Torgeir Silseth.

Insamlingen sker på tre sätt:

1. Genom Swish. Alla belopp på 50 kronor eller mer har matchats med 50 kronor av Nordic Choice Hotels.
  2. Medlemmar kan omvandla sina klubbpoäng till pengar som går direkt till UNICEF.
  3. Hotellgäster kan köpa presentkort från Nordic Choice och 10 % av beloppet ges till UNICEF.

– Vi har i många år samarbetat med UNICEF för att samla in pengar och hjälpa barn och familjer som drabbats hårt av katastrofer runt om i världen. När det nu pågår ett krig i vårt närområde så är det självklart för oss att återigen inleda ett samarbete med UNICEF. Allt det vi nu samlar in går oavkortat till UNICEF och vi vet genom vårt fina och mångåriga samarbete att alla de pengar som nu skänks gör nytta och bidrar till att göra barnens situation lite bättre, säger Harald Bjugstad-Holm, Director of Sustainability.

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med över 200 hotell i Norden och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort Hotel, Quality Hotel, Clarion Hotel och Clarion Collection samt 39 fristående hotell och longstaybolaget Strawberry Living. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.