Hotellgäster skänkte 52 000 julgåvor till utsatta barn

Hotellgäster skänkte 52 000 julgåvor till utsatta barn

Under december månad samlade hotell i Norden in 52 000 julklappar till utsatta barn. Det stora antalet gåvor är resultatet av att Nordic Choice Hotels under december genomförde kampanjen “Ensam julgran söker gåvor” i Norden. Hotellens gäster hade under perioden möjlighet lägga julklappar under granen eller skänka en gåva till UNICEF. Utöver detta gav också Nordic Choice Hotels en julgåva till UNICEF på över en halv miljon kronor.

Varje år arrangerar hotellen inom Nordic Choice Hotels kampanjen “Ensam julgran söker gåvor”. Gäster som bor på hotellet, och andra, erbjuds bidra med gåvor som julklappar eller UNICEF:s gåvobevis. Julklapparna ges sedan till utsatta barn på orten där hotellen finns. Gåvobevisen tillfaller UNICEF och deras arbete för att hjälpa barn utsatta för människohandel.

Kampanjen baserar sig på en “Du ger - Vi ger-princip”. För varje gåva som samlas in skänker Nordic Choice Hotels 10 kronor till UNICEF. I år uppgår den summan till 541 700 kronor.

- Det är otroligt kul att följa utvecklingen för kampanjen “Ensam julgran”. Vi startade detta 2012 och sedan dess har strömmen av gåvor vuxit för varje år. När människor är så generösa så blir det extra roligt för oss att bidra, säger Torgeir Silseth, koncernchef Nordic Choice Hotels.

Det är fjärde året Nordic Choice Hotels kör kampanjen och under dessa år har 240 000 julklappar samlats in.

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med 190 hotell och 13 000 anställda i Skandinavien och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotel och Clarion Hotel, samt 20 fristående hotell. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.