Hjälp Nordic Choice Hotels att göra ett #løftforNepal

Hjälp Nordic Choice Hotels att göra ett #løftforNepal

I Nepal har 3 miljoner barn drabbats av jordbävningen. 1,7 miljoner barn behöver akut hjälp i form av skydd, nödbostad och värme. Genom kampanjen 50 for Life uppmanar Nordic Choice Hotels och UNICEF alla att göra ett #løftforNepal.

- UNICEF har lovat barnen i Nepal att finnas tillhands varje dag, även i krissituationer där barn drabbas extra hårt. Vi hoppas därför att det är många som tillsammans med Nordic Choice och UNICEF deltar i hjälparbetet för Nepal och att det är många som lägger till 50 kronor på notan eller deltar i Instagram-kampanjen. För de flesta av oss är inte 50 kronor så mycket, men för de som nästan ingenting hade och förlorade det – innebär det allt, säger Bernt G. Apeland,generalsekreterare för UNICEF Norge.

Kampanjen 50 for life är en kampanj där Nordic Choice Hotels för varje femtiolapp som en gäst lägger till på notan även skänker samma belopp. Pengarna går oavkortat till de barn som drabbats av jordbävningen i Nepal. Nordic Choice Hotels uppmanar dessutom allmänheten, gäster och anställda att lägga upp bilder på sig själva på Instagram där man lyfter upp en vän, en familjemedlem eller ett sällskapsdjur — under hashtaggen #løftforNepal. Nordic Choice Hotels ger 50 kronor i bistånd till Nepal för varje person man lyfter upp. Ett av de bidrag som har kommit in är en bild på en mänsklig pyramid där Petter Stordalen och VD Torgeir Silseth deltar.

- 8 miljoner människor har drabbats av jordbävningen. De är i behov av akut hjälp. Kampanjen 50 for Life är Nordic Choice Hotels sätt att tillsammans med gäster och anställda genomföra en stödinsats vid akuta kriser, men denna gång vill vi att även resten av Norge skall delta i denna gemensamma insats, säger Torgeir Silseth, VD för Nordic Choice Hotels.

Nordic Choice Hotels har varit UNICEF:s samarbetspartner sedan 2008. Utöver årliga bidrag, startar man upp kampanjen 50 for Life när akuta krissituationer uppstår. Kampanjen har tidigare arrangerats i samband med tsunamikatastrofen på Filippinerna (2013), torkkatastrofen på Afrikas Horn (2011) och jordbävningen på Haiti (2010).

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med 179 hotell och 12 500 anställda i Skandinavien och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotel, Quality Resort, Clarion Collection och Clarion Hotel, samt 10 fristående hotell. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.