Fem innovativa matentreprenörer klara för nationell final i nordisk hållbarhetstävling

De regionala korningarna i Local EAT Award är klara och på listan över Sveriges mest innovativa matentreprenörer finns innovativa förslag på hur matsvinnet kan minskas, lockande smakfestivaler och spännande stadsodlingsprojekt.

Local EAT Award arrangeras av Nordic Choice Hotels, Företagarna och EAT, och är en jakt på idéer som gör det enklare att äta på ett mer hälsosamt och mer klimatvänligt sätt. Nu ska regionsvinnarna tävla om den nationella titeln och en biljett till EAT Stockholm Food Forum i juni.

- Det är väldigt kul att se den enorma kreativiteten som finns bland de lokala innovatörer som är nominerade till Local EAT Awards. Att det finns så många spännande lokala innovationer är ett starkt tecken på att det är möjligt att lösa den enorma hälso- och hållbarhetsutmaningen vi står inför idag, säger Line Gordon, deputy Science Director vid Stockholms Resilience Centre och jurymedlem i Local EAT Award.

Tävlingen arrangeras i Sverige och Norge. Fem regionala vinnare i varje land kämpar om att representera sitt land på EAT Stockholm Food Forum där en huvudvinnare koras. Utöver deltagande på konferensen, får huvudvinnaren 100 000 kronor och ett mentormöte med entreprenören Petter Stordalen.

Läs mer om Local EAT Award här! www.eatforum.org/lea

- Grönt entreprenörskap kommer att stadigt bli viktigare när våra två länder ska rustas för framtiden. Vi vill genom Local EAT Award bidra och heja fram entreprenörsandan i Norden. Regionsvinnarna är alla nytänkande och nyskapande och det blir otroligt spännande att följa dem framöver, säger Petter Stordalen, ägare av Nordic Choice Hotels och jurymedlem i Local EAT Award.

Local EAT Award arrangeras för tredje året i rad och huvudvinnaren koras på EAT Stockholm Food Forum 14:e juni. Läs mer om Food Forum här: http://eatforum.org/article/this-is-eat-stockholm-food-forum-2016/

Här är de regionala vinnarna i Sverige:

Region Nord: Umeå Smakfestival. www.umeasmakfestival.se
Region Mitt: UpSource. www.upsource.wix.com/upsource
Region Öst: QualiFare Consulting AB. www.qualifare.com
Region Väst: Foodit Kostsystem AB. www.foodit.se
Region Syd: Happy Onion Farm. www.hemmetsgronavra.se/happy-onion

Här nedan hittar du separata pressmeddelanden för de enskilda regionsvinnarna.

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med 184 hotell och 13 000 anställda i Skandinavien och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotel och Clarion Hotel, samt 15 fristående hotell. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.