Effektivt vapen mot skolornas matsvinn prisas

Effektivt vapen mot skolornas matsvinn prisas

Det blev IT-lösningen Måltidsoptimering från QualiFare Consulting AB som blev regionsvinnaren i Öst av Local EAT Award 2016. Genom att koppla samman skolornas frånvarosystem med skolköken så anpassas antalet måltider som lagas efter hur många elever som ska äta. Genom lösningen kan skolornas matsvinn kraftigt minskas och därmed påfrestningarna på miljön.

Under våren har Local EAT Award letat efter initiativ inom mat, hälsa och hållbarhet. Syftet har varit att hitta, uppmärksamma och ge spridning åt bra tjänster, idéer och produkter som leder till sundare och mer hållbara lösningar inom mat och matproduktion. Bland många bra initiativ så var det ett som utmärkte sig tydligt och det var Måltidsoptimering från QualiFare AB som identifierat problemet att det i skolköken runt om i landet lagas betydligt mer mat än vad som faktiskt äts. Under ett år kastas 30 000 ton mat (Källa: Naturvårdsverket, 2014) på våra skolor mycket beroende på att skolköken inte vet hur många elever som är frånvarande.

- Vi blev oerhört imponerade över Måltidsoptimering som på ett enkelt men genialt vis kopplar samman skolornas frånvarohantering med skolköken och därmed får förutsättningar att laga rätt antal måltider och därmed kraftigt minska mängden mat som dagligen kastas. Det här är en mycket värdig vinnare som inte bara syns i skolornas plånbok utan också i avtrycken i vår miljö, säger Petter Stordalen ägare av Nordic Choice Hotels och jurymedlem.

Måltidsoptimering kan idag användas på 20 procent av Sveriges offentliga skolor och målet är nu att det i slutet av året har vuxit och finns tillgängligt för 80 procent av skolorna. Vilket sker genom idélicensering till IT-företag som tillhandahåller frånvarohantering i skolans digitala lärplattform.

- Jag var en fyrabarnsmamma som på en föreläsning år 2010 blev så frustrerad över resursslöseriet inom offentlig måltidssektor. Den frustrationen har drivit min motivation till utveckling och innovation. Idag vinner våra kunder miljöpriser för att de nyttjar sig av Måltidsoptimering. Cirkeln är sluten när det är så enkelt att kunna bidra som ”Planetskötare”, säger Camilla Byrinder som både är idéägaren och utvecklat innovationen.

Det är tredje året i rad som Local EAT Award genomförs och i år har det skett i partnerskap med organisationen Företagarna vilket inte bara ökat antalet tentakler ut i innovationssverige utan också bidragit med stor kunskap för att värdera de förutsättningarna som tävlingsbidragen har att slå sig in på marknaden.

- Det här är ett fantastiskt initiativ, genialt i all sin enkelhet. Plötsligt kan skolköken laga rätt antal måltider och slippa slänga enorma mängder mat. Jag hoppas att alla skolor börjar jobba enligt modellen. Det ska nu bli otroligt spännande att följa QualiFare AB och se hur de väljer att skala upp sin verksamhet. Att använda information på det här sättet kan ge mycket värdefull information för hur man kan effektivisera och optimera verksamheter, inte minst ur miljöperspektiv. Ur sådana insikter växer nya affärsidéer, så jag vill uppmana fler att ta liknande initiativ, säger Günther Mårder, vd på Företagarna.

Runt om i Sverige och Norge har nu totalt 10 stycken regionala vinnare utsetts. Bland dessa kommer nu en nationell vinnare koras i respektive land som den 13-14 juni har chansen att ta hem huvudpriset på 100 000 kronor och mentormöte med entreprenören Petter A Stordalen under EAT Stockholm Food Forum på Clarion Hotel Sign i Stockholm.

Läs mer om IT-tjänsten här: http://www.qualifare.com/2016/02/01/se/gr%C3%B6n-omst%C3%A4llning-i-realtid-h%C3%B6gsby-kommun-30402879

Läs mer om Local EAT Award här: eatforum.org/lea

För mer information kontakta:
Cathrine Dehli, CSR-ansvarig Nordic Choice Hotels, tfn: +47 934 10 762
Eva Cooper, regionchef Företagarna, tfn +46 70 810 17 83
Camilla Byrinder, Måltidsoptimering, tfn +4646 73 646 45 11

Regioner

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med 184 hotell och 13 000 anställda i Skandinavien och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotel och Clarion Hotel, samt 15 fristående hotell. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.