Personalen på Clarion Hotel Sign är glada över alla teckningar som kommit in.

13 427 barnteckningar mot människohandel

I början av september lanserade Nordic Choice Hotels ett nytt projekt mot människohandel. Barn uppmuntrades att teckna och för varje alster som lämnades in till ett hotell skänktes 10 kronor till UNICEF:s arbete mot människohandel. Projektet blev en succé. Nordic Choice Hotels har därför beslutat att fördubbla beloppet som skänks till UNICEF som tack för allas engagemang.

Nordic Choice Hotels har under många år arbetat tillsammans med UNICEF för att hjälpa barn ur människohandel. Under hösten lanserades en ny del inom detta projekt där barn uppmuntrades att lämna in teckningar till kedjans hotell. Allt för att skapa uppmärksamhet kring frågan och bidra med mer stöd till UNICEF:s viktiga arbete.

Gensvaret överträffade alla förväntningar.

- Våra hotell har de senaste veckorna varit fyllda av barn. Förskolor, skolklasser och familjer har vallfärdat till oss. Det har nog aldrig någonstans tecknats med sådan frenesi tidigare. Totalt fick vi in 13 427 teckningar. Vi hade lovat att skänka 10 kr per styck men har bestämt oss för att fördubbla beloppet för att tacka för allas engagemang, säger Nordic Choice Hotels koncernchef Torgeir Silseth.

Projektet som gått under namnet Sweet Dreams har resulterat i att 264 940 kronor nu skänks till UNICEF:s viktiga arbete för att hjälpa barn som drabbats av människohandel.

- Projektet bygger på att barn hjälper barn. Det kan knappast vara finare. Vi är mycket tacksamma för detta samarbete med Nordic Choice Hotels som ger oss medel till vårt viktiga arbete och som samtidigt hjälper oss att sprida information om barnhandel, en av de värsta formerna av våld och exploatering, säger UNICEF:s generalsekreterare i Sverige Véronique Lönnerblad.

Utöver detta projekt så har Nordic Choice Hotels också under hösten lanserat Sweet Dream Stay där övernattande gäster på kedjans hotell kunnat välja att tacka nej till rumstädning och i gengäld har Nordic Choice Hotels skänkt pengar till kampen mot människohandel.

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med 190 hotell och 13 000 anställda i Norden och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotel och Clarion Hotel, samt 20 fristående hotell. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.