Viss ljusning i huvudstaden under tredje kvartalet

Viss ljusning i huvudstaden under tredje kvartalet

Stockholmsekonomin stärktes under tredje kvartalet 2020 – men inte hela vägen till normala nivåer.

Vissa branscher präglas fortsatt av ett svagt stämningsläge samtidigt som hushållen uppvisar en mycket svag tilltro till svensk ekonomi.

Under det tredje kvartalet 2020 stärktes konjunkturen. Stockholmsbarometern ökade med 8,8 enheter till ett indexvärde på 90,7, där ett värde på 100 utgör normalvärdet. Uppgången avspeglar de ljusare tongångar med högre ekonomisk aktivitet som förelåg under kvartalet.

Indexvärdet ligger dock tydligt under 100, vilket betyder att läget fortsatt var svagare än normalt.

Det kan konstateras att läget för näringslivet i Stockholm förbättrades under det tredje kvartalet i form av dess konfidensindikator som steg med 9,2 enheter till 91,5.

Uppgången var inte lika stark för hushållen som påvisade en ökning på 5,4 enheter till 89,7 vilket betyder att läget fortfarande var mycket svagare än normalt under det tredje kvartalet.

- Från en historiskt mörk period så har det ljusnat något under hösten, men stämningen är fortsatt negativ och det finns en tydlig osäkerhet inför framtiden, säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

På sektornivå uppvisar de privata tjänstenäringarna klart positivare signaler än föregående kvartal, men noteras ändå för det lägsta indexvärdet av samtliga näringar, 89,4.

- Nu när smittkurvorna stigit och restriktionerna blivit hårdare så är det mycket sannolikt tredje kvartalet blev en tillfällig glädje och att stämningsläget vänder nedåt igen. Inte minst hotell och restaurang påverkas mycket påtagligt av restriktionerna och har en svår period framför sig, säger Stefan Westerberg.

Stockholmsbarometern för kvartal 3 bifogas som PDF.