Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare.

Vi flyttar - för att komma ännu närmare staden vi älskar

Vi har hittat vår plats - i hjärtat av Stockholm! Här ska vi skapa en mötesplats för de idéer och innovationer som ger staden kraft. Stockholms Handelskammare är på en förändringsresa och nästa steg är ett nytt hem för vår verksamhet där vi kommer riktigt nära staden, näringslivet och invånarna.

Vi tror på kraften i mötet. Det planerade, men också det oväntade mötet. Just nu längtar vi, precis som alla andra Stockholmsföretag och invånare, efter att staden ska få en nystart efter pandemin. Att Stockholms stadsliv och näringsliv återigen kan slå ut i full blom. Nu vill vi som brinner för innovation och samhällsutveckling mötas igen för att tillsammans fortsätta jobba med idéerna som ska utveckla framtidens hållbara stad.

I satsningen för staden är det också dags för oss på Stockholms Handelskammare att ta nästa steg i vår egen utvecklingsresa. Det gör vi genom att flytta till en ny kreativ och öppen miljö där vi ska skapa en mötesplats för företag, entreprenörer, beslutsfattare och innovatörer som vill göra Stockholm till Europas bästa huvudstadsregion.

-Vi är en organisation som förändrar genom att förändras. I år har vi bytt utseende med bland annat en ny logotyp som speglar våra medarbetares och medlemmars passion för staden och näringslivet. Nu flyttar vi verksamheten till Urban Escape i stadens absoluta hjärta där vi får de bästa förutsättningarna för att föra samman de som vill och kan utveckla Stockholm till en ännu smartare, vackrare och mer hållbar plats, säger vd Andreas Hatzigeorgiou.

Våren 2022 går flytten från dagens kontor på Brunnsgatan till hörnet Regeringsgatan och Hamngatan, då Stockholms Handelskammare etableras i det dynamiska Urban Escape med bland annat Spotify, EQT och Microsoft som grannar.

Här får vi ljus, rymd, mötesytor och en ny filmstudio, men också nytt kontor för vår avdelning Internationell handel - som ger råd och utfärdar nödvändiga dokument till företag som satsar på den globala marknaden, och Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut som rankas som ett av världens främsta på kommersiell tvistlösning.

-Stockholms Handelskammare kommer att bli en viktig mötesplats i staden för opinionsbildare och beslutsfattare inom både näringsliv och politik och vi betraktar dem som ett väldigt positivt tillskott till Urban Escape, säger fastighetsägaren AMF Fastigheters vd Mats Hederos.

Inredningsuppdraget av det 1 200 kvm stora kontoret har gått till arkitektkontoret Sandellsandberg som vill att lokalen ska spegla den urbana pulsen.

-Genom att skräddarsy en av Stockholms absolut bästa lokaler efter Handelskammarens behov kommer vi skapa en mötesplats och en arbetsplats långt utöver det förväntade. Det kommer bli en lokal som andas puls och samverkan i kombination med innovation och kunskap. Och såklart med lite wow faktor, säger Anders Rotstein, ansvarig arkitekt och partner på Sandellsandberg.

Stockholms Handelskammare har också ett kontor i Uppsala på Klostergatan – där kommer vi fortsätta att husera.

Vill du veta mer om vår kommande flytt kontakta Marknadschef Hugo Mann

hugo.mann@stockholmshandelskammare.se

Så ska Stockholm bli en ännu smartare, vackrare och mer hållbar plats efter pandemin.

Läs mer om vårt initiativ Partnerskap för Stockholm