Välkommen vändning om amorteringskravet

Finansinspektionen har låtit meddela att man skjuter amorteringskravet på framtiden. Vändningen välkomnas av Stockholms Handelskammare som i sitt remissyttrande riktade skarp kritik mot de nya reglerna för amorteringskrav.

- Att Finansinspektionen tvingas att backa om amorteringskravet är bra för bostadsmarknaden, bra för de unga och bra för tillväxten. Amorteringskravet enligt förslaget skulle ha låst inne folk i deras nuvarande boenden samtidigt som reglerna hade stängt ute många unga från bostadsmarknaden.

Det säger Andreas Hatzigeorgiou, chefekonom vid Stockholms Handelskammare, i en kommentar. Handelskammaren anser att det måste till förslag som tacklar de bakomliggande orsakerna till hushållens stigande skuldsättning.

- Vi har ett skriande behov av bostäder som med råge överstiger vad som faktiskt ser ut att kunna byggas de kommande 30 åren. En nyckel att lösa bokrisen är att främja rörlighet på bostadsmarknaden. Hushållens skuldsättning bör tas på allvar men åtgärder ska fokusera på grundproblemet, vilket är för liten rörlighet och otillräckligt byggande. De unga får inte missgynnas. Det är hög tid för en blocköverskridande bostadspolitisk överenskommelse som ser över hela bostadsmarknaden. Att dutta med enskilda åtgärder duger inte, det krävs en hel palett av insatser, avslutar Andreas Hatzigeorgiou.

Stockholms Handelskammares förslag:

• Öka tillgången på billig mark.
  • Snabbare planprocesser.
  • Inför en avgift för att kunna delta i överklagandeprocesser.
  • Genomför en gradvis omreglering av bostadsmarknaden i enlighet med Bokriskommitténs förslag. Detta ska göras på ett socialt ansvarsfullt och politiskt genomförbart sätt.
  • Inför bosparande för unga.

För ytterligare kommentarer kontakta Andreas Åström, kommunikationschef på Stockholms Handelskammare, 073-633 55 55
  • Ämnen