Maria Rankka

Utmärkt med ”lex Tayyab”

Migrationsdomstolen i Stockholm meddelade igår att stjärnprogrammeraren Tayyab Shabab och hans hustru ska utvisas på grund av en bagatellartad försäkringsmiss som hans tidigare arbetsgivare har gjort. Idag meddelar regeringen att lagstiftningen ska ändras och att det ska bli enklare att få arbetstillstånd i Sverige, en lex Tayyab. Detta har Handelskammaren krävt länge.

- Det är utmärkt att regeringen nu berättar att de vill införa en ”lex Tayyab”. Sverige kan inte kasta ut IT-talanger när företagen har stora rekryteringsbehov och arbetskraftsbristen är hög. Jag utgår ifrån att den nya lagstiftningen innebär att enkla formaliafel, som företag gjort när arbetskraftsinvandrare anställts, ska kunna korrigeras i efterhand.

Det säger Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare, i en kommentar till att migrationsminister Morgan Johansson berättat att regeringen ska förenkla reglerna för att få arbetstillstånd i Sverige.

- För att företag ska kunna växa och skapa arbetstillfällen måste det vara enkelt att locka topptalanger till Stockholm. Internationell talangrekrytering och arbetskraftsinvandring är därför avgörande för att Stockholmsregionen ska fortsätta att vara en världsledande startup-scen, avslutar Maria Rankka.

För ytterligare kommentarer kontakta Andreas Åström, kommunikationschef Stockholms Handelskammare, 073-633 55 55.

Fakta om fallet Tayyab Shabab

Tayyab Shabab kom till Sverige från Pakistan år 2013 för att läsa en masterutbildning i datavetenskap vid Linnéuniversitetet. Drygt ett år senare erbjöds han en fast anställning som mjukvaruutvecklare på ett IT-företag i Växjö. Tayyab fick arbetstillstånd och arbetade i Växjö fram till 2016 när han rekryterades av Stockholmsföretaget Dynamo, som är en av Sveriges ledande utvecklare av mobilapplikationer.

När Tayyab under våren 2016 ansökte om att få sitt uppehålls- och arbetstillstånd förlängt visade det sig att hans tidigare arbetsgivare hade missat att ansluta honom till företagets tjänstepensionsförsäkring. Så fort misstaget upptäcktes rättades det till av den nya arbetsgivaren. Men trots att Tayyab har en ny arbetsgivare som har alla försäkringar på plats ansåg Migrationsverket att den tidigare arbetsgivarens misstag var tillräckligt för att utvisa den 27-årige programmeraren och hans hustru ur Sverige. Med hjälp av Centrum för rättvisa överklagades Migrationsverkets beslut till migrationsdomstolen vid Förvaltningsrätten i Stockholm, som igår meddelade dom i målet.