Tre av fyra i Stockholms län mot trängselskatt

Ny Skop-undersökning: Tre av fyra i Stockholms län mot trängselskatt Tre av fyra invånare i Stockholms län skulle rösta nej till trängselskatten om inga pengar går tillbaka till regionen. Det visar en undersökning från Skop som beställts av Stockholms Handelskammare. Undersökningen visar också att två av tre tycker att det var fel att genomföra det försök som pågår nu. - Detta visar att väljarna, när de får alla fakta om trängselskattens effekter, är klart negativa både till försöket och en permanentning av trängselskatt. Det säger Peter Egardt, VD för Stockholms Handelskammare med anledning av undersökningen. - Tyvärr har Stockholms stad beslutat att genomföra folkomröstningen med en gravt missledande valsedel som också fått massiv kritik av Sveriges ledande statsvetare. Denna undersökning visar hur viktigt det är med en saklig granskning av alla argument. I undersökningen ställs två frågor, dels en enkel fråga om väljarna är för eller emot trängselskatt. Där svarar 53 % att de är mot trängselskatt. När de dessutom får reda på att trängselskatten inte genererar några nya pengar till vägar i regionen är 76 % negativa till trängselskatten. - Trängselskatten ger inte en enda krona till nya vägar. Enligt våra beräkningar ger trängselskatten netto ett underskott på 400 miljarder kronor per år, när hänsyn tas till alla kostnader och intäkter. Trängselskatten ger inga pengar till nya vägar, eftersom det dyra systemet i stället måste finansieras, avslutar Peter Egardt. Opinionsundersökningen är baserad på cirka 1200 invånare i Stockholms län. Undersökningen har gjorts den 30 maj – 21 juni av opinionsinstitutet Skop på uppdrag av Stockholms Handelskammare. Hela resultatet från undersökningen kan laddas ned från: http://www.chamber.se/_upload/se/Startsida/nyheter/Skop_Stockholms_Handelskammare_juni_2006.pdf Stockholms Handelskammares beräkningar om trängselskattens intäkter och utgifter finns på: http://www.chamber.se/_upload/se/Om_oss/Rapporter/tickandebomb.pdf Högupplöst bild på Peter Egardt kan laddas ned från: http://www.chamber.se/se/omoss/pressbilder/ Läs mer om företagens syn på trängselskatten på www.tullvalet.se. Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Ytterligare information om Stockholms Handelskammare finns på www.chamber.se