Tillväxtmotorn Stockholm upp i topp i regional tillväxt

Tillväxtmotorn Stockholm upp i topp i regional tillväxt

Helt nya siffror visar att Stockholms län bryter en tidigare svag tillväxttrend och levererar en stark siffra.

2018 års preliminära bruttoregionprodukt skrivs till 3,1 procent – vilket är mest i landet.

Det är ett glädjebesked att landets tillväxtmotor varvat upp och än en gång levererar starka siffror. Att huvudstaden går bra är av absolut största vikt för hela landet, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare.

Stockholms Handelskammare har analyserat den preliminära statistiken för regional tillväxt som SCB släppte under förmiddagen. Dessa visar på att 2018 utgör ett trendbrott jämfört med 2017 års svaga siffror.

Stockholms läns ekonomiska tillväxt (BRP) var drygt 3 procent, vilket är högts tillväxt av samltliga län i landet. Det innebär också att Stockholms läns tillväxt ligger över sin genomsnittliga tillväxtnivå under tidsperioden 2008-2018.

Sammantaget har Stockholms län levererat 35 procent av landets samlade BNP-tillväxt de senaste tio åren.

- Siffrorna är ett styrkebesked eftersom vi samtidigt sett att speciellt huvudstadsregionen haft tusentals vakanta högkvalificerade jobb. Där finns det ännu mer outnyttjad potential, så får vi reformer på plats som stärker möjligheterna för spetskompetens att flytta till Stockholm och arbeta så skulle Stockholm kunna dra tillväxten ännu starkare, säger Andreas Hatzigeorgiou.

Andreas Hatzigeorgiou menar att Stockholm har förutsättningar att bli Europas bästa huvudstadsregion och även i framtiden driva landets ekonomiska utveckling.

För att stärka möjligheterna till det krävs modiga reformer som ytterligare förstärker huvudstadens attraktivitet.

- Stockholm har ett starkt näringsliv, men vi ser också tendenser till avmattning och det kommer att kräva modiga reformer som tar tag i den dysfunktionella bostadsmarknaden, stärker infrastrukturen så att staden blir mer internationellt konkurrenskraftig och att oron runt trygghetsfrågan kan skingras. Det är viktiga nycklar för att Stockholm ska vara attraktivt även i framtiden, säger Andreas Hatzigeorgiou.

Siffror och diagram för samtliga län bifogas som excel-fil.