Tillväxten saktar in

Tillväxten saktar in

Stockholms Handelskammares konjunkturbarometer visar att tillväxten i huvudstadsregionen saktar in under tredje kvartalet jämfört med andra. Ekonomin går fortfarande starkt, men strukturella problem bromsar utvecklingen.

Den nya konjunkturbarometern visar att Stockholmsekonomin fortsatt går bättre än normalt men att tillväxten under det tredje kvartalet saktar in. Det finns tecken på allvarliga flaskhalsar som håller tillbaka jobben och företagens utveckling. Arbetskraftsbristen stiger till en ny rekordnivå och är nu den värsta på tio år.

- Stockholm är fortsatt en tillväxtmotor för hela landet men nu börjar vi se tecken på hur allvarliga strukturproblem håller tillbaka jobben och utvecklingen. Vi har bostadsbrist, arbetskraftsbrist och lokalbrist. För att klara konkurrensen måste utvisningarna av kompetens upphöra och bostadsmarknaden måste påtagligt förbättras genom bland annat en omreglering av hyresmarknaden.

Det säger Andreas Hatzigeorgiou, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

Rapportens huvudpunkter:

• Stockholmsekonomin fortsätter att gå starkare än normalt. Däremot försvagas konjunkturen under årets tredje kvartal, vilket beror på ett minskat förtroende hos både företag och hushåll i Stockholm.
  • Konjunkturen viker nedåt för flera branscher i Stockholms näringsliv, men byggbranschen och databranschen går mot strömmen. IT-företagen upplever den starkaste konjunkturen på tio år och dess konfidensindikator stiger med drygt 3,5 enheter. Avmattningen av priser på bostadsmarknaden verkar än så länge inte ha påverkat byggandet negativt och även denna branschs konfidensindikator stärks med 3,6 enheter.
  • Läget för jobben i Stockholm är det bästa på nästan sju år. Nettotalet för antalet anställda, det vill säga skillnaden mellan andelen företag som ökar antalet anställda och andelen som reducerar anställningar, stiger till 20. Samtidigt förvärras den rekordhöga arbetskraftsbristen som stiger till den hösta nivån på tio år. Särskilt utmanande är det för företag inom de branscher som fortsätter stärkas, IT och bygg, att hitta arbetskraft. Inte ens under den högkonjunktur som rådde innan den globala finanskrisen slog till 2008 var arbetskraftsbristen lika påtaglig och situationen riskerar skapa flaskhalsar och bromsa tillväxt.

Barometern kan läsas i sin helhet här.