Tillväxt kräver transporter

I dag presenterade Miljöavgiftskansliet sin analys av den första månaden med trängselskatt i Stockholm. Där framhävs att preliminära siffror tyder på en trafikminskning innanför tullarna på cirka 25 % jämfört med trafiken under vanliga höstdagar. Effekterna på handeln och näringslivet saknas däremot i miljöavgiftskansliets rapport. Peter Egardt, Stockholms Handelskammares VD, är bekymrad över att tillväxtperspektivet saknas i rapporten och har själv redan nu fått flera rapporter från företagare som tappat kunder och omsättning. I Handelskammarens undersökning inför försöket var hälften av företagen oroade för prishöjningar och i Handelskammarens senaste Stockholmsbarometer, som presenterades nu i veckan, syns en risk för prishöjningar i handeln. - Att trafiken minskar när man höjer skatten på den är inte överraskande, säger Peter Egardt i en kommentar. Men den totala effekten för regionen beror också på hur detta drabbar företagen och deras kunder. Det måste förespråkarna redovisa och ta hänsyn till, menar Peter Egardt. - Om det bara blir svårare och dyrare att ta sig fram i Stockholm ser vi tydliga risker för att det drabbar tillväxten och jobben. Det har regionen inte råd med. - Det enda sättet att klara både tillväxten, jobben och miljön är att sänka skatterna i stället för att höja dem och att göra det möjligt att köra runt Stockholm om man inte behöver köra in. Det skulle Annika Billström kunna genomföra redan nu, om inte miljöpartiet hade tvingat på henne den skadliga trängselskatten, avslutar Peter Egardt. Högupplösta bilder på Peter Egardt och Anna Wersäll kan laddas ned från: http://www.chamber.se/se/omoss/pressbilder/ Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Ytterligare information om Stockholms Handelskammare finns på www.chamber.se För mer info kontakta: Peter Egardt, VD, 070 560 00 91 Anna Wersäll, trafikexpert, 070 5808 904, anna.wersall@chamber.se Anna Kinberg Batra, informationschef, 070 991 83 55, anna.kinberg.batra@chamber.se