Sverige sackar på huvudkontorsfronten

Sverige sackar på huvudkontorsfronten

Sverige och Stockholm är världsledande på huvudkontor. Men vi har tyvärr börjat sacka. Nya siffror visar att Sverige sedan 2010 har tappat två placeringar. Schweiz, Irland och Hongkong har fler globala huvudkontor per miljon invånare. I Stockholm finns nio huvudkontor för företag som verkar i globala branscher. Det ger Stockholm en delad åttonde plats bland världens städer som härbärgerar huvudkontor.

– Den nordiska ekonomin blir alltmer internationaliserad, vilket Stockholm har dragit nytta utav. Det innebär också att Stockholm har chansen att fortsätta utveckla huvudkontorsekonomin och till exempel bredda utbudet av rådgivningstjänster. Men det påverkas av den politik som förs och att konkurrensen mellan städerna ökar hela tiden.

Det säger Fredrik Sand, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare och författare till den nya analysen ”Huvudstad för huvudkontor”.

– Konkurrensen är knivskarp och multinationella företag med huvudkontor i Stockholm är extremt viktiga för att vi långsiktigt ska kunna utveckla hela Sverige. Här måste politiker vidta åtgärder för att stärka svensk konkurrenskraft så att vi kan behålla de huvudkontor som vi har och även locka till oss fler. Förbättrade möjligheter för företagen att locka till sig internationella topptalanger genom arbetskraftsinvandring är en viktig åtgärd, avslutar Fredrik Sand.

Fakta om analysen:

• Av världens 2 000 ledande företag har 26 sitt huvudkontor i Sverige, varav 23 i Stockholmsregionen (Stockholm 21 och Solna 2). Det ger en sjätte plats inom EU (Finland har 12, Danmark 14 och Norge 9).
  • År 2010 var Sverige på andra plats efter Schweiz när det gäller globala huvudkontor per miljon invånare. Fyra år senare har Sverige passerats av Hongkong och Irland.
  • Med nio huvudkontor i globala branscher, delar Stockholm åttonde platsen (samma placering som 2010) med Osaka i Japan och Taipei i Taiwan bland världens städer.
  • Stockholm är ett finansiellt centrum för Norden. Företagen och tjänsterna i den sektorn spelar en viktig roll för huvudkontorsekonomin. Emellertid är Stockholm inte tillräckligt känt som finansiellt centrum och rankas därför oförtjänt lågt. Det är en extremt viktig bransch som tillhandahåller en oundgänglig infrastruktur för den reala ekonomin.
  • De avancerade tjänsterna som frodas kring huvudkontoren skapar fler arbetstillfällen och höjer även lönerna för andra yrken. En nyanställning i ett arbete som kräver högskoleutbildning ger tre nya arbetstillfällen. Huvudkontoren är därför en viktig del i att skapa fler arbetstillfällen, både för högutbildade och för dem med kortare utbildning, i alla delar av ekonomin.

Mer fakta om undersökningen finns på www.chamber.se.

För ytterligare kommentarer kontakta Handelskammarens kommunikationschef Andreas Åström, 073-633 55 55.