Hela undersökningen bifogas som PDF.

Svagt stöd för januaripartiernas näringspolitik

Regeringen och dess samarbetspartier får ett genomgående svagt stöd för sin näringspolitik.

Det visar en ny undersökning från Stockholms Handelskammare.

Stockholms Handelskammare har via Novus låtit 2 030 personer från allmänheten ge sin syn på, för näringslivet och för regionen, relevanta sakfrågor och politikområden.

Beträffande näringslivspolitiken uppger de svarande att politikområdet är viktigt. Sammantaget svarar 59 procent att frågan är antingen mycket viktig eller viktig. Endast 9 procent svarar inte alls viktigt eller mindre viktig.

Samtidigt är det generella förtroendet svagt för regeringssamarbetets förmåga att hantera politikområdet. 49 procent av de svarande uppger att man har mycket lågt eller lågt förtroende. På en skala från 1 till 5, där 1 betyder mycket lågt förtroende, 5 betyder mycket högt förtroende och 3 är ett medelbetyg, så landar genomsnittet på 2,37.

Företagare avviker som extra negativa med ett värde på 1,83.

- Det finns ett antal större problem som inverkar negativt på företagens verksamhet och förutsättningar att utvecklas, som januariavtalet egentligen inte erbjuder några lösningar på. Exempelvis fungerar bostads- och arbetsmarknaden väldigt dåligt och den internationella tillgängligheten via flyg har snarare försämrats än förbättrats, säger Stefan Westerberg, seniorekonom på Stockholms Handelskammare.

Januaripartierna får också svaga omdömen när det kommer till att öka nyföretagandet (2,30), göra det enklare för företag att växa (2,31) och att locka utländska företag att etablera sig i Sverige (2,18).

- Större företag som vill etablera sig på en ny plats tittar ofta på de stora städerna och hur utbudet ser ut när det gäller kontorsytor, flygförbindelser och förutsättningarna att rekrytera rätt kompetens. Där är vi, tyvärr, inte tillräckligt attraktiva just nu och det skulle behövas högre ambitioner och modiga reformer för att förändra den saken, säger Stefan Westerberg.

- Redan i dag står tusentals högkvalificerade jobb vakanta i Stockholm och det beror till stor del på att det är svårt att rekrytera spetskompetens när grundläggande personalbehov, som till exempel en bostad, är svåra att tillgodose. Det är dåligt för företagen, men i förlängningen är det en förlust för hela landets ekonomi, säger Stefan Westerberg.

Undersökningen från Novus bifogas som PDF.